1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
138
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: MENNESKENE HAR SÅ MANGE MÆRKELIGE TING FOR
|
Kære Hanskrist.
Jeg deler ikke deres syn på populærvidenskabelige artikler. Jeg mener, at vi skal gøre hvad vi kan, for at få lægfolk til at forstå, hvad vi beskæftiger os med, men en hel del populærvidenskabelige artikler er dårligt formulerede, og redaktionssekretærer forsyner dem tit med misvisende overskrifter for at skabe opmærksomhed.
Videnskab er en integreret del af samfundet, og hver krone, der investeres i forskning og undervisning kommer mange gange igen. Uden forståelse for dette afhænger bevillingerne af tilfældigheder og kortsigtede kommercielle interesser, og vi har i allerhøjeste grad brug for mere viden, hvis vi skal løse de stigende problemer med miljø og overbefolkning.
Der er også de etiske spørgsmål at tage hensyn til, eller måske skulle jeg hellere kalde dem de etiske hæmsko. Jeg kan fuldt ud tilslutte mig, at dyreforsøg ikke må medføre bevidste lidelser for dyrene, men når man f.eks. begrænser forskningen i embryonale celler og genmanipulation, som vil kunne spare mennesker for megen sorg og lidelse, så er etikken kommet for langt ud.
En veltilrettelagt og sober oplysning om problematikken vil helt sikkert kunne skabe et befolkningsflertal for forskningen, som tvang politikerne til at ændre holdning til de vitale problemer, som vi må løse.
Jeg har hele livet gennem mine informationsopgaver og min undervisning forsøgt at gøre sværtforståelige videnskabelige resultater forståelige for hvermand og også mellem forskere indbyrdes. Det vil jeg fortsat gøre.
Mvh
Ole Bjørn ;)
|
|
|
|