1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: At være ateist
|
Hej du tapre kriger treram.
Jeg kan hurtigt være enig med dig treram i religionernes mange ugerninger og især islams uheldige indflydelse på samfundslivet og politikken her og der, og ja i mindre grel målestok den katolske kirke og det bibelfundamentalistiske usa. Der finder højst kritisable forhold sted.
Men at udrydde menneskets religiøse spirituelle udtryk og behov kan vi ikke, og kommer vi aldrig til, og det ville være det samme som at forbyde al musik, og en verden uden musik, hvem kunne tænke sig at leve i en sådan verden, måske det kunne være noget for nordkorea.
Mange har troet, også teologer, at det moderne menneske med en solid naturvidenskabelig dannelsesbaggrund som dette at leve i et forholdsvis frit demokratisk samfund (uden nogen former for religiøs opdragelse og indoktrinering), med rige muligheder for selvaktualisering for den enkelte at dette ville medføre at religiøsiteten forsvandt af sig selv, men det viser sig stik modsat ikke at være tilfældet, og ja det skyldes at mennesket har brug for det religiøse og spirituelle som vi har brug for at have et religiøst spirituelt udtryk, at kunne udtrykke os religiøst spirituelt. Hvilket kræver et levende kulturliv. Ja det religiøse spirituelle mystiske er en del af menneskets naturlige kulturelle kreative udtryk, nøjagtig som musik er det, også her har vi mennesker brug for at udtrykke os kreativt.
Kunne det religiøse så ikke henvises til privatsfæren? Nej det er nok noget af det mest personlige, og alt hvad der er personligt er mellemmenneskeligt funderet og baseret, hvorfor det altid vil være en del af kulturlivet, som det er kulturskabende, som igen former os mennesker som personer, etisk moralsk ansvarlige og modige.
Det der er sket i en moderne sekulær tid som vi fx har haft her i den vestlige verden er en religiøs spirituel mangfoldighed og en deodiversitet uden lige, hvor de store institutionelle kirkeretninger mister autoritet, og da især med Internettet taler man om at vi står overfor noget der ligner 1968 ungdomsoprøret, hvor der virkelig stilles kritiske spørgsmål til autoriteterne og at vi alle er lige meget præster, som også Luther ud fra Paulus allerede har slået det fast.
Dawkins og hans slæng/tilhænger, de har deres religionskritik, men teologien har haft sin religionskritik alle dage, og den er meget mere radikal og skarp end den Dawkins og hans tilhænger formår at stable på benene, som kun er relevant i forhold til de overtroiske fundamentalister, og det flytter ingenting, blot skaber dette tryk et modtryk, hvorimod den intelligente teologiske religionskritik indefra virkelig skaber store reformer, her kan vi tænke på Luther og Paul Tillich, som begge i den grad har skabt store reformer.
De religiøse er meget mere bange for mig, end de er for bjørn og simon, fordi min religionskritik er intelligent og rammer dem, hvorimod Dawkins drengene taler i vilden sky og ikke aner hvad det spirituelle religiøse dækker over (det siger sig selv at det man vil ha afskaffet fordi man finder det latterligt og uden værdi, det forstår man sig ikke på, og om nogen så er det netop de religiøse spirituelle spørgsmål som Dawkins og hans drenge ikke overhovedet forstår sig på, hvad dækker over).
Hverken for Paulus; Luther, Schweitzer som Barth og Paul Tillich har det religiøse spirituelle trosliv, ligget i strid med tænkningen og forstanden, fornuften vores, og det religiøse spirituelle trosliv befinder sig ikke i strid med astrofysikken eller evolutionsbiologien. Det er Dawkins og de religiøse fundamentalister i en anglosaksisk forvrøvlet symptomatisk diskurs der blander tingene sammen i et stort rod, noget der i den grad har gjort de 2 første udsendelser i serien "The God Question" til en parodi som ingen filosof eller teolog fra en kontinental europæisk dannelseskultur kan være tjent med at se på.
mange kærlige hilsner HansKrist
og behold venligst jeres birkepollen for jer selv derover i sverige ;)
PS:
og nej bjørn og simon klær ingen af til skindet, de personforfølger, intimiderer, latterliggør og ringeagter som beklikke og belyver blot visse debattører (dem de anser for at være trolde) i et væk, og dermed er de med til at gøre trosfrihed debatportalen til et mindre interessant sted at være eller slå sig ned for andre der kommer til udefra.
|
|
|
|