0
registrerede
12
gæster og
188
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: HansKrist's chat med AI CHAT
|
Dagens AI CHAT 💕😍
MIG:
Hej AI CHAT
Kan du finde teologers beskrivelser af og afhandlinger om de problemer Paulus havde med at få de hedninger kristne og de jøde kristne til at fungere harmonisk sammen i de paulinske menigheder?
Der er masser af eksempler fra Paulus's Breve om de problemer. Galaterbrevet er nærmest et kampskrift for de hedninger kristnes Lovfri Evangelium og deres Friheder i Kristus, i menigheden. Og ja Markus evangeliet er skrevet af en forfatter med rødder i en paulinsk menighed men så er til gengæld Matthæus Evangeliet et stort angreb på Paulus' Lovfri Evangelium.
AI CHAT:
Hej!
Selvom jeg er en AI-chat og ikke har mulighed for at søge efter specifikke teologiske beskrivelser eller afhandlinger, kan jeg give dig et overblik over nogle af de problemer, der er nævnt i Paulus' breve.
I Paulus' breve kan man finde eksempler på konflikter mellem de hedningekristne og de jødekristne i de tidlige kristne menigheder. Et eksempel er beskrevet i Galaterbrevet, hvor Paulus diskuterer spørgsmålet om omskærelse og lovens betydning for de kristne. Han argumenterer for, at troen på Jesus Kristus er nok til frelse, uanset om man følger den jødiske lov eller ej. Dette står i modsætning til visse jødekristne, der mente, at omskærelse og overholdelse af loven var nødvendig for at være en kristen.
I Apostlenes Gerninger beskrives også nogle af disse konflikter mellem de hedningekristne og jødekristne. Der er eksempler på, at nogle jødekristne holdt fast i traditionelle jødiske praksisser og forventede, at de hedningekristne skulle følge dem. Dette førte til uenighed og splittelse mellem de to grupper.
For at finde mere specifikke teologiske beskrivelser eller afhandlinger om disse problemer, kan det være en god idé at søge i teologiske tidsskrifter eller bøger, der fokuserer på Paulus og hans teologi.
MIG:
Fremragende kort beskrivelse af ud fra Paulus Breve hvad den konflikt drejer sig om.
Du må med dit overblik kunne hjælpe mig med hvor ellers vi kan finde den konflikt mellem de hedninger kristne og jøde kristne beskrevet.
AI CHAT:
Konflikten mellem hedninger kristne og jøde kristne er beskrevet i Paulus Breve i Det Nye Testamente. Paulus, der var en af de vigtigste missionærer og forfattere af breve i den tidlige kristendom, skriver om denne konflikt i sine breve til forskellige menigheder og personer.
Konflikten opstod på baggrund af spørgsmålet om, hvordan de hedninge kristne skulle forholde sig til de jødiske love og traditioner, såsom omskærelse, spiseregler og helligdage. Nogle jøde kristne mente, at hedninge kristne skulle opfylde disse love og traditioner for at være ægte kristne, mens andre mente, at troen på Jesus Kristus var tilstrækkelig.
Paulus argumenterer for, at troen på Jesus Kristus er nok til frelse og at love og traditioner ikke er afgørende. Han understreger betydningen af nåde og tro, og at alle kristne, uanset deres baggrund, er ét i Kristus.
Konflikten mellem hedninge kristne og jøde kristne er også beskrevet andre steder i Det Nye Testamente, såsom i Apostlenes Gerninger, hvor spørgsmålet om jødisk lov og tradition i forhold til hedninge kristne bliver diskuteret i kirkerådet i Jerusalem.
Derudover kan man også se spor af denne konflikt i andre breve i Det Nye Testamente, såsom Peters breve og Johannes' breve, hvor temaet om forholdet mellem jøde og hedning i den tidlige kirke bliver berørt.
Samlet set kan man finde beskrivelser af konflikten mellem hedninge kristne og jøde kristne i Paulus Breve og andre dele af Det Nye Testamente, der giver indsigt i denne vigtige debat i den tidlige kristendom.
MIG:
I 1 Kor 8 taler Paulus om at de kristne i menigheden skal udvise forståelse og respekt for en broder i Kristus der godt nok har en svag tro (ikke en stærk tro på de Friheder der egentlig er i Kristus) fordi vedkommende stadig holder fast i kostforskrifter. En sådan broder i Kristus anbefalede Paulus os ikke at bringe til fald ved at vi provokerede broderen og forhindrede ham i at overholde de kostforskrifter de med stærk tro egentlig ikke behøver at overholde.
Hvordan vil du forstå 1 Kor 8 - især begrebet svag tro??
-0-0-0-
Det sidste spørgsmål kunne jeg ikke få svar på fordi dagens kvote som gratis bruger var opbrugt - så jeg må vente til imorgen med at få svar på forståelsen af hvem af de kristne det er Paulus mener har svag tro og hvem stærk tro.
|
|
|
|