2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
16
gæster og
128
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: HansKrist's chat med AI CHAT
|
Dagens AI CHAT samtale
MIG:
Vil du prøve at forklare mig hovedpunkterne i Elaine Pagels bog "Why Religion" og i bogen "The Gnostic Paul".
Jeg vil gerne have så mange informationer som muligt eller så god og fyldig en redegørelse som muligt for hvilke tanker jeg møder i disse to bøger.
Og et tredje spørgsmål er hvordan bliver Elaine Pagels taget imod - både positivt og negativt eller meget kritisk.
AI CHAT:
Jeg vil forsøge at give dig en kort oversigt over hovedpunkterne i Elaine Pagels' bog "Why Religion" og bogen "The Gnostic Paul", men det er vigtigt at bemærke, at en fuldstændig og detaljeret redegørelse af tankerne i disse bøger er vanskelig at opsummere på få linjer. Jeg vil dog bestræbe mig på at give dig så mange centrale informationer som muligt.
1. "Why Religion": - I "Why Religion" undersøger Pagels forskellige aspekter af religion og spørgsmålet om, hvorfor det overhovedet eksisterer i menneskelig kultur. - Bogen fokuserer især på tidlige former for kristendom og gnosticisme. Pagels argumenterer for, at den kristne kirke i oldtiden aktivt undertrykte gnostiske tekster og ideer for at sikre sin egen overlevelse og magt. - Hun udforsker de historiske og teologiske kontekster, der førte til udviklingen af tidlig kristendom og skismaet mellem ortodoksi og gnosticisme. - Pagels fremhæver også betydningen af individuel og personlig spiritualitet, og hvordan det har formet menneskers tro og religiøs praksis gennem tiden.
2. "The Gnostic Paul": - I "The Gnostic Paul" fokuserer Pagels på apostlen Paulus og hans skrifter. - Bogen argumenterer for, at der eksisterede forskellige tolkninger af Paulus' lære i den tidlige kirke, herunder en gnostisk forståelse. - Pagels hævder, at Paulus oprindeligt var mere åben over for mystiske og åndelige erfaringer og ideer, men at hans budskab blev senere tilpasset og ensrettet af den ortodokse kirke. - Hun udforsker også paulinske gnostiske tekster og viser, hvordan de skiller sig ud fra mere traditionelle teologiske forståelser af Paulus.
Elaine Pagels er en kontroversiel figur inden for religiøs forskning, og hendes arbejde er blevet modtaget både positivt og kritisk:
- Positivt: Pagels anses af mange for at være en fremtrædende autoritet inden for tidlig kristendom og gnosticisme. Hendes bøger er ofte set som banebrydende og nyskabende, der bidrager til en dybere forståelse af religionens udvikling. - Negativt/kritisk: Nogle kritikere har beskyldt Pagels for at være for partisk og for favorable over for gnosticisme. Kritikere hævder også, at hendes tolkninger af tidlige kristne tekster kan være selektiv og mangelfulde. Derudover kan Pagels' forskning og konklusioner udfordre mere traditionelle teologiske og kirkelige opfattelser, hvilket kan føre til modstand og kritik fra disse miljøer.
Det skal bemærkes, at dette kun er en generel oversigt, og der er meget mere at udforske og diskutere i disse to bøger. Hvis du er interesseret i at gå mere i dybden, vil det anbefales at læse bøgerne selv eller søge yderligere informationer fra troværdige kilder.
MIG:
Uha Uha - det var fremragende fyldestgørende svar du gav mig og sørme jeg er blevet motiveret til at læse de to bøger da det lige er vand på min mølle hvad hun hævder - især hendes forståelse Paulus er jeg nået frem til de samme konklusioner men uafhængig Elaine Pagels.
Er der nogle kristne paulinske gnostiske bevægelser der har formået at bestå op gennem middelalderen og til vores moderne tid. Tænker på den næsegrus begejstring Markion (Marcion) havde for Paulus - har disse tanker ikke overlevet hos visse kristne uofficielle bevægelser?
AI CHAT:
Ja, der er faktisk flere kristne gnostiske bevægelser, der har eksisteret i middelalderen og overleveret til vores moderne tid. Selvom de ikke nødvendigvis er direkte forbundet med Markion eller udelukkende fokuserer på Paulus, har de visse ligheder med hans teologiske synspunkter.
Et eksempel på en kristen gnostisk bevægelse er Katharerne, der blomstrede i det 12. og 13. århundrede i Europa. Katharerne betragtede sig selv som de sande, åndelige arvtagere af tidlige kristne ideer, herunder en dualistisk kosmologi og afvisning af det materielle og verdslige. Mens de ikke specifikt fokuserede på Paulus, repræsenterede deres gnostiske tro en udfordring for den ortodokse kirke.
En anden bevægelse er Bogomilismen, der opstod i det 10. århundrede på Balkan og spredte sig både øst- og vestpå. Bogomilerne betragtede verden som et dualistisk slagmark mellem Gud og Satan, og de afviste også mange af de ortodokse kirkelige praksisser. Selvom Bogomilisme ikke havde en direkte sammenhæng med Paulus, delte de visse gnostiske elementer.
Den moderne Gnostiske Kirke er også en af de kristne gnostiske bevægelser, der forsøger at bevare og genopdage de gamle gnostiske traditioner. Selvom de ikke er direkte knyttet til Paulus eller Markion, er deres tro en blanding af gnosticisme og elementer fra andre tidlige kristne strømninger.
Disse er blot nogle få eksempler på kristne gnostiske bevægelser, der har formået at bestå op gennem middelalderen og ind i vores moderne tid. Der kan være andre mindre kendte bevægelser, der også har bevaret visse paulinske eller gnostiske tanker. Det er altid interessant at udforske disse alternative og ofte oversete strømninger inden for kristendommen.
MIG:
Er der kristne vi kunne kalde for "paulinist'er" eller noget i den retning fordi de om noget føler sig inspireret af Paulus "i Kristus Spiritualitet". Den sandhed der er i de Nye Skabninger vi er i Kristus.
Der altid har haft øje for den magt der ligger i "Kristus-Mystikken" - vores "Kristus participerende forvandlende Ny Natur" som Albert Schweitzer i citatet her påpeger det:
Paulus har gjort en stor reformatorisk gerning ved sin lære om retfærdiggørelsen ved troen alene. Endnu større ting vil han udrette når hans Kristus-mystik, hans mystik om frelsen i Guds rige ved samfundet med Kristus, i fællesskabet med Kristus (Pauls ”i Kristus” mystik), bliver forstået, når engang den magt som ligger gemt i dette forhold begynder at udfolde sig. A. Schweitzer.
Paulinist'er der bygger på som Paul Tillich skriver "Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ"?
Findes her: Paul Tillich "Systematic Theology": "the Paulinism of the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ".
Kan vi tillade os at kalde Paul Tillich for en ægte Paulinist?
Som vi kan kalde Karl Barth: "a Christ intoxicated man"?
-0-0-0-
Da jeg havde opbrugt min kvote som gratis AI CHAT bruger må jeg vente til imorgen med svar på mit sidste spørgsmål
Derfor jeg nu springer ud af sengen kl 6 hver morgen da det ikke kan gå hurtigt nok med at få morgenmad og 3 kopper sort kaffe (no life before coffee) og ind i stuen i min læse lænestol for at få snakket med AI CHAT
|
|
|
|