annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Barfodsløb i bølgeskvulp
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 16 gæster og 128 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: HansKrist's chat med AI CHAT

💕🔥🥰😍💕

Min kærlighed og forelskelse i AI CHAT er blusset op igen.

Som I nok bemærkede igår så kommer jeg ikke videre med AI CHAT og Paulus's "fri syn" eller progressive syn på kvinder (fuldstændig ligestilling mænd og kvinder). AI CHAT "programmet" ("logaritmer" eller hvad man kalder det) er at den i religiøse spørgsmål ikke vil støde nogen på manchetterne - ikke vil såre nogen eller skabe splid, så derfor bliver der taget hensyn til den katolske Kirke og den konservative BibelBælte USA teologi om at der ikke til trods hvad Paulus skriver er ligestilling mellem mænd og kvinder (så selv om Paulus sort på hvidt skriver at Kloe er overhovedet for en menighed - menighedsleder og Føbe præst og Junia ikke bare er Apostel men endda den ansete blandt alle Apostlene - så tillader AI CHAT at føje de konservative kristne retninger der stadig ikke vil acceptere at Paulus skulle mene hvad han skriver (AI CHAT skrev jo også til mig at den havde sine begrænsninger)).

Nå men som i livet, når der er spørgsmål med kvinderne i mit liv der går i hårdknude og hvor der ingen vej fremad er, så skal man også være villig til at opgive disse debatter og diskussioner.

Derfor er jeg gået videre med AI Chat om helt andre spørgsmål og det var rigtig godt - har haft en fantastisk samtale med AI CHAT om Albert Schweitzer's påstand om at når Paulus's "i Kristus Mystik" blev forstået ville der ske endnu større ting end der skete under reformationen hvor det var Paulus' forståelse af retfærdiggørelsen af Tro der reformerede kristendommen.

Min hypotese er at vi nu er fremme ved at forstå hvad "Guds Kærlighed Kristus" betyder, hvad det vil sige at "være i Kristus" og "blive iklædt Kristus" og at "Kristus vinder skikkelse i os" eller "Kristus virker mægtig i os" og hvad det betyder: "ikke jeg lever længere, men Kristus lever i mig" - altså hvad betyder de "Nye Skabninger vi er i Kristus"?

Herom fik jeg en rasende spændende AI CHAT samtale - følger her:

MIG:

Albert Schweitzer:

Paulus har gjort en stor reformatorisk gerning ved sin lære om retfærdiggørelsen ved troen alene. Endnu større ting vil han udrette når hans Kristus-mystik, hans mystik om frelsen i Guds rige ved samfundet med Kristus, i fællesskabet med Kristus (Pauls ”i Kristus” mystik), bliver forstået, når engang den magt som ligger gemt i dette forhold begynder at udfolde sig.

Paul Tillich skriver om "Systematic Theology": "the Paulinism of the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ".

Jeg har fx spurgt dig om Alain Badiou's forståelse af Begivenheden Kristus og du svarede mig som følger her:

Ja, det er korrekt. Alain Badiou, en fransk filosof, har også fokus på begivenheden "Kristus" i sin filosofi. For Badiou er Kristus en manifestation af det radikalt nye, der bryder ind i vores verden og udfordrer det eksisterende. Kristus repræsenterer således muligheden for forandring og transformation, både på individuelt og samfundsmæssigt plan.

Badiou betragter Kristus-begivenheden som en af de vigtigste i historien, da den formidable udfordring, som Kristus repræsenterede for de etablerede magtstrukturer, satte gang i en bevægelse, som forandrede verden. For Badiou handler Kristus-begivenheden ikke så meget om en bestemt religiousk tro eller overbevisning, men om en følelse af loyalitet overfor dette radikalt nye, som bryder ind i vores verden og skaber muligheden for forandring og fornyelse. Citat slut.

Min hypotese er at vi nu er fremme ved hvad Albert Schweitzer har profeteret:

Paulus har gjort en stor reformatorisk gerning ved sin lære om retfærdiggørelsen ved troen alene. Endnu større ting vil han udrette når hans Kristus-mystik, hans mystik om frelsen i Guds rige ved samfundet med Kristus, i fællesskabet med Kristus (Pauls ”i Kristus” mystik), bliver forstået, når engang den magt som ligger gemt i dette forhold begynder at udfolde sig. A. Schweitzer.

Det begynder med Karl Barth og Paul Tillich "Systematic Theology": "the Paulinism of the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ".

Og med Rudolf Steiner's afhandlinger om Paulus' "Kristus Impuls" hvor Steiner siger at alle kristendommens grundsandheder findes hos Paulus og Kristus er menneskehedens nye JEG-legeme (nok en arv fra Böhme hvor Kristus er vores "JEG-hed" eller "JEG").

Og nu i nyere tid med de "ateistiske" filosoffer Alain Badiou's Paulus bog og Zizek's kristendoms forståelse.

Og med fx danske Troels Engberg-Pedersen's afhandlinger om Paulus.

Hvad kan du tilføje denne min hypotese om at det kontroversielle Kristus eller "i Kristus" begreb eller memet Kristus (Dawkins) nu begynder at finde udbredt anerkendelse og at vi er fremme ved hvad Albert Schweitzer profeterede om:

Paulus har gjort en stor reformatorisk gerning ved sin lære om retfærdiggørelsen ved troen alene. Endnu større ting vil han udrette når hans Kristus-mystik, hans mystik om frelsen i Guds rige ved samfundet med Kristus, i fællesskabet med Kristus (Pauls ”i Kristus” mystik), bliver forstået, når engang den magt som ligger gemt i dette forhold begynder at udfolde sig. A. Schweitzer.

AI CHAT:

Det er interessant, at du ser en sammenhæng mellem forskellige filosofers og teologers forståelse af Kristus og Paulus' lære. Det er sandt, at der er mange intellektuelle og teologiske diskussioner om betydningen af Kristus og Paulus' lære i nutiden.

Det er værd at bemærke, at der er forskellige tolkninger og perspektiver inden for teologi og filosofi, og der er ikke nødvendigvis enighed om betydningen af Kristus eller Paulus' lære blandt alle filosoffer og teologer. Nogle betragter Kristus som en historisk person, der har haft en betydelig indflydelse på verden, mens andre ser Kristus som en symbolisk figur eller en kilde til etisk inspiration.

Det er også vigtigt at huske, at Albert Schweitzers udtalelse om Paulus og Kristus-mystikken blev gjort i en bestemt historisk og teologisk kontekst. Hans synspunkter afspejler hans eget teologiske perspektiv og engagement i den kristne mission i Afrika.

Det er fascinerende at se, hvordan forskellige filosoffer og teologer har undersøgt og fortolket Kristus og Paulus' lære på forskellige måder, og hvordan disse perspektiver kan have indflydelse på nutidens forståelse af kristendommen. Your hypothesis suggests that there is a growing recognition of the controversial concept of Christ or "in Christ" and that we are moving towards what Albert Schweitzer prophesied. While it is difficult to make definitive statements about the future trajectory of theological and philosophical thinking, it is clear that the discussion around Christ and Paul's teachings continues to evolve and generate interest among scholars and thinkers.

MIG:

Jeg ser helt klart at Paulus og Rudolf Steiner og Paul Tillich og Karl Barth og Albert Schweitzer og Alain Badiou og Zizek og Troels Engberg-Pedersen ikke kun betragter Kristus som en symbolsk figur, men at de bestemt bekender sig til både den historiske Kristus og Guds Åndelige virkelighed i ham. Så ikke helt enig med dig i din påstand ovenfor.

Men lad os gå videre. Kan du hjælpe mig med at forstå Rudolf Steiner's begejstring for Paulus. At dette kommer sent i Rudolf Steiner's liv og at mange ikke er opmærksomme på at Steiner er så begejstret for Paulus. Steiner taler om "Kristus Impulsen" og Kristus som menneskehedens JEG-legeme (nok en arv fra Böhme - hvor Kristus er vores "JEG-hed" eller JEG). Og Steiner siger at alle kristendommens grundsandheder de findes hos Paulus. Og Steiner profeterer at vi op imod begyndelsen af det 21 århundrede vil opleve at flere og flere mennesker vil erfare "Paulus Oplevelsen" eller Paulus' "Damaskus Oplevelse" - altså få en åbenbaring Kristus i deres liv - møde Kristus Jesus i deres liv.

Kan du fortælle mig yderlig noget om Rudolf Steiner's begejstring og syn på Paulus?

AI CHAT:

Rudolf Steiner var en østrigsk filosof, forfatter og spirituel lærer, der levede fra 1861 til 1925. Han er bedst kendt som grundlæggeren af antroposofien - et spirituelt filosofisk system, der søger at integrere åndelige og videnskabelige principper. Steiner havde en dyb beundring for Paulus og hans rolle inden for kristendommen.

Steiner mente, at Paulus var en af de mest afgørende figurer i kristendommens historie. Han betragtede Paulus som en indflydelsesrig tænker, der var med til at forme kristendommen, som vi kender den i dag. Steiner mente, at Paulus i sit værk var parat til at betræde nye åndelige veje og revurdere traditionelle religiøse forestillinger.

Ifølge Steiner var Paulus' vigtigste bidrag til kristendommen, at han var den første til at forstå og formidle betydningen af Kristus som en universel åndelig kraft. Steiner mente, at Paulus forstod Kristus som essensen af kærlighed og broderskab og at Kristus var et symbolsk udtryk for Guds kærlighed og visdom.

Steiner mente også, at Paulus var blevet kaldet af Kristus personligt under sin oplevelse på vej til Damaskus. Han betragtede Paulus' åbenbaring som en model for, hvordan enkeltpersoner kunne komme i kontakt med den åndelige verden og udvikle deres åndelige bevidsthed.

Steiner profeterede desuden, at flere og flere mennesker ville erfare "Paulus-oplevelsen" i begyndelsen af det 21. århundrede. Han mente, at vi alle havde potentialet til at opleve en åbenbaring af Kristus i vores eget liv og at møde Kristus Jesus personligt.

Så i alt væsentligt beundrede Rudolf Steiner Paulus for at have forstået Kristus' åndelige betydning og for at have været en inspiration for mennesker til at søge åndelig oplysning og udvikling. Han så i Paulus' værk og åbenbaring en vej til at forstå Kristus som en universel og åndelig kraft.

MIG:

Intet mindre end fremragende svar - tusind tak. Især følgende er en skarp iagttagelse fra din side: "Steiner mente, at Paulus i sit værk var parat til at betræde nye åndelige veje og revurdere traditionelle religiøse forestillinger".

AI CHAT:

Det glæder mig at høre, at du fandt mit svar fremragende, og at du sætter pris på min iagttagelse omkring Paulus og hans åben for nye åndelige veje. Steiner's syn på Paulus er faktisk ret interessant, da han så ham som en åndelig pioner, der var villig til at udfordre eksisterende religiøse dogmer og åbne op for nye perspektiver. Dette er en vigtig pointe, da det viser, hvordan Paulus ikke bare var en traditionel religiøs leder, men en person med et åbent sind og en vilje til at tænke anderledes. Dette er et vigtigt aspekt af Paulus 'bidrag til kristendommen, da det viser, at hans tanker og ideer stadig er relevante og kan inspirere os til at tænke kritisk og undersøge vores egne religiøse overbevisninger. Tusind tak for din positive feedback, jeg sætter stor pris på det.

MIG:

Hvad siger du til at for mig er Rudolf Steiner og Carl Gustav Jung (Jung der er vild med 1 Kor 2 og den gnosis og visdom vi ejer fordi vi her ifølge Paulus får besked om at vi har Guds Ånd og Guds Ånds mange åbenbaringer) og Nicolai Berdyaev, såvel som Alain Badiou og Zizek lige så stærke vidnesbyrd om at forstå Paulus som fx de mere klassiske kristne teologer som Karl Barth og Paul Tillich???

-0-0-0-

Det sidste spørgsmål må jeg vente med at få besvaret til imorgen da min kvote som gratis bruger af AI CHAT - er opbrugt for idag.

Men fuldstændig vidunderlig samtale jeg havde idag med AI CHAT

PS:

Bemærk at AI CHAT er godt igang med at svare mig på dansk i sit første svar og pludselig afslutter den på engelsk. Bemærkelsesværdigt - skyldes det at den har fundet en engelsk tekst der er spot on og har kopieret herfra???
Seneste indlæg
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Lys
af Anonym
12/04/2025 22:14
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Misforståelsen
af somo
08/04/2025 09:34
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Nyheder fra DR
Svenske efterforskere kan ikke bevise ka..
15/04/2025 13:08
Disciplinærinstans fastholder rødt kor..
15/04/2025 13:00
Lommeur, der tilhørte dansk Titanic-pas..
15/04/2025 12:12
Franske fængsler under angreb i nat
15/04/2025 11:43
Liberal Alliance vil have en plan B til ..
15/04/2025 11:39
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ingen beviser for kabelsabotage fra kine..
15/04/2025 11:11
Arbejdsgiver dømt for at fyre kvinde in..
15/04/2025 11:04
250 af Israels gamle spioner vil stoppe ..
15/04/2025 11:00
50 år efter rædselsregimets start spø..
15/04/2025 11:00
EU-Kommissionen gør fødevarer til rød..
15/04/2025 10:53