annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 22 gæster og 90 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: HansKrist's chat med AI CHAT

AI CHAT

Anden gang jeg fanger AI CHAT i at være så politisk korrekt at det nærmer sig videnskabelig uredelighed af endda ret groft karakter.

Jeg vidste godt Tech Giganternes store angst for ikke at tækkes alle - deres angst for ikke at være politisk korrekte - men det plejer at udmønte sig i at de er progressive men i mit eksempel her fra idag er de, eller AI CHAT, stok amerikansk konservative. Læs selv:

MIG:

Du skrev til mig sidst:

"Det er også vigtigt at være opmærksom på, at Paulus var en del af det tidlige kristne samfund, hvor der var en generel kamp for at definere og etablere en ortodoks lære. Paulus' skrifter afspejler derfor snarere hans egen teologiske position og forsvar for kristendommen."

Ja Paulus"kæmper" med nogle der gør sig til "over apostler" og efter Paulus's mening tager de frihedsgrader der er "i Kristus" fra folk i menighederne - at nogle synes at prædike Kristus på skrømt synes han at tage afslappet på - tar han med et skævt smil - for dog bliver Kristus Jesus i det mindste forkyndt. Udover det nævnte ovenfor er der Paulus "bøvl" eller vanskeligheder med de jøde kristne (Peter er et godt eksempel og hans hykleri).

Hvordan ser du på de kræfter eller modstandere Paulus er oppe imod?

AI CHAT:

Jeg ser på Paulus' modstandere som en del af den interne kamp for at definere og etablere en ortodoks lære inden for det tidlige kristne samfund. Det er tydeligt, at der var forskellige teologiske positioner og synspunkter blandt de tidlige kristne, og nogle af disse synspunkter var i modstrid med Paulus' eget.

Paulus ser ud til at have haft problemer med nogle, der gjorde sig til "over apostler" og forsøgte at begrænse den frihed, som han mente, der var i Kristus. Han kritiserer også dem, der prædiker Kristus på skrømt, men tilsyneladende stadig prædiker Kristus. Derudover beskriver han også sine vanskeligheder med de jødekristne, herunder Peter og hans hykleri.

Jeg tror, at Paulus' modstandere og de problemer, han stod over for, kan ses som en del af den dynamiske og komplekse udvikling af den tidlige kristendom. Det viser, at der var uenigheder og diskussioner om lære og praksis, og at Paulus var en aktiv deltager i denne proces og forsøgte at forsvare og udbrede sin egen teologi.

MIG:

I 1 Kor 11 kommer Paulus ind på den livlige strid og debat i menigheden om kvinders hovedbeklædning og kvinders status rolle i forhold til manden.

Det er svært at gennemskue hvad Paulus selv mener og det af flere grunde, fordi han pludselig overrasker med følgende paradoksale udtalelser:

"Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden"

og:

"Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke".

Dette passer nøjagtigt med at i Kristus er der ikke forskel på mand og kvinde (Gal 3,28) og at en kvinde kan være præst (Føbe) og en kvinde Junia Rom 16 kan være ikke bare Apostel men endda være den ypperste af alle Apostlene. Som Kloe kan være overhovedet for en hel meninghed - som når Paulus siger Kloe's folk 1 Kor 1,11.

I lyset af dette hvordan læser du så:

"Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke" 1 Kor 11,16

AI CHAT:

I 1 Kor 11,16 siger Paulus muligvis, at nogle i menigheden gerne vil diskutere og skabe strid om kvinders hovedbeklædning og deres rolle i forhold til mænd. Men Paulus siger, at hverken han eller Guds menigheder har nogen sådan skik eller praksis med at strides om disse spørgsmål.

Dette kan tolkes på flere måder. En mulig tolkning er, at Paulus erkender, at der er forskellige holdninger i menigheden, men han ønsker ikke, at disse diskussioner skal skabe splid og uenighed. Han ønsker måske at opretholde en enhed og fokusere på det, der virkelig betyder noget i troen på Jesus Kristus.

En anden tolkning kan være, at Paulus ikke ønsker at fastsætte specifikke bestemmelser for, hvordan kvinder bør bære deres hovedbeklædning eller om deres rolle i menigheden. Han kan mener, at spørgsmålet ikke er så vigtigt i forhold til det centrale budskab om frelsen i Kristus.

Generelt set kan dette vers læses som en opfordring til enhed og fred i menigheden og til at undgå unødvendige diskussioner og stridigheder om sekundære spørgsmål.

MIG:

Ihvertfald i Danmark i øjeblikket kommer der flere bøger om hvordan Paulus er blevet læst og forstået forkert mht hans syn på kvinder.

Dette passer nøjagtigt med at i Kristus er der ikke forskel på mand og kvinde Gal 3,28 og at en kvinde kan være præst (Føbe) og en kvinde Junia Rom 16 kan være ikke bare Apostel men endda være den ypperste af alle Apostlene. Men kvinden Junia bliver til en mand ved navn Junias i senere Bibel oversættelser.

Men hos Johannes Chrysostomos, ca. år 395(1) er Junia stadig kvinde:

Homili 31, om Romerbrevet 16:

"Derefter endnu en ros: "som er ansete blandt apostlene". Og sandelig, overhovedet at være apostel er en stor ting. Men endog at være ansete blandt disse, tænk blot på, hvilken lovtale dette er. Men de var ansete på grund af deres arbejde, deres bedrifter. Åh! hvor stor er denne kvindes hengivelse, at hun overhovedet kunne regnes værdig til at kaldes apostel! Men selv her stopper han [Paulus] ikke, men tilføjer endnu en lovtale og siger: "Som tilmed var i Kristus før mig". Citat slut

Som Kloe kan være overhovedet for en hel meninghed - som når Paulus siger Kloe's folk 1 Kor 1,11. I Paulus's epistler nævner han "Kloes folk" (1 Korintherne 1,11), så man kan formode, Kloe har været en slags menighedsleder

Marianne Aagaard Skovmand, ”Paulus har efter alt at dømme aldrig bedt kvinder om at holde mund. Udsagnet om, at kvinder skal tie i menighederne, er, sandsynligvis en senere tilføjelse (…), fordi man i takt med kristendommens udbredelse får mere og mere behov for ikke at støde an mod de gængse samfundsnormer”.

Alt dette ovenfor styrker og bekræfter rigtigheden i at man nu i disse år har opdaget at Paulus rent faktisk kæmpede for at kvinder skulle have og havde de samme rettigheder som mænd - ihvertfald i de hedninger kristne menigheder?

AI CHAT:

Ja, det er korrekt, at der i øjeblikket udgives flere bøger og forskning om Paulus' syn på kvinder og hvordan det er blevet misforstået. Den påstand, du nævner, om at Paulus kæmpede for, at kvinder skulle have de samme rettigheder som mænd i de hedenske kristne menigheder, er en påstand, der er blevet fremsat af nogle forskere og teologer. Der er dog også andre fortolkninger af Paulus' syn på kvinder, og synspunkterne kan variere afhængigt af tolkning og perspektiv. Det er en debat, der stadig pågår, og der er ikke en entydig konsensus omkring Paulus' syn på kvinder. Det er vigtigt at huske, at Paulus' skrifter er blevet tolket på forskellige måder gennem historien, og forskellige tolkningsrammer kan have indflydelse på, hvordan man forstår hans syn på kvinder.

MIG:

Hvad du skriver overrasker mig og jeg må derfor spørge om du overhovedet ikke har tillid til følgende:

Johannes Chrysostomos, ca. år 395(1):

Homili 31, om Romerbrevet 16

Derefter endnu en ros: "som er ansete blandt apostlene". Og sandelig, overhovedet at være apostel er en stor ting. Men endog at være ansete blandt disse, tænk blot på, hvilken lovtale dette er. Men de var ansete på grund af deres arbejde, deres bedrifter. Åh! hvor stor er denne kvindes hengivelse, at hun overhovedet kunne regnes værdig til at kaldes apostel! Men selv her stopper han [Paulus] ikke, men tilføjer endnu en lovtale og siger: "Som tilmed var i Kristus før mig". Citat slut

Og vil du venligst gentage hvad der egentlig står her? Ja står der ikke præcist at Paulus hævder en kvinde kan være ikke bare Apostel men endda den ypperste af alle Apostlene?

PS:

Dette sidste spørgsmål får jeg først svar på imorgen - da jeg for idag havde opbrugt min kvote for samtale med AI CHAT som gratis bruger.

Venter spændt på hvilket svar jeg får imorgen på mit sidste spørgsmål hvor det er tydeligt at jeg afslører min frustration over hvor reaktionær den er i sit forsøg på at favne alle også de store amerikanske konservative kristne retninger inklusivt den katolske Kirke selvfølgelig.
Seneste indlæg
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
14/04/2025 02:05
Lys
af Anonym
12/04/2025 22:14
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Misforståelsen
af somo
08/04/2025 09:34
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Nyheder fra DR
Højgaards golfdebut i Masters slutter m..
13/04/2025 23:11
Jordskælv med styrke på 6,5 rammer Fij..
13/04/2025 22:42
Fire anholdt efter Rema 1000-røveri
13/04/2025 22:38
Lim til negle og vipper kommer under Mil..
13/04/2025 21:48
Røde Kors: Nødhjælpsarbejder bliver t..
13/04/2025 21:29
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Måling: Danskerne vægter forsvar og si..
13/04/2025 23:45
Houthierne melder om fem dræbte i ameri..
13/04/2025 21:41
Sigtelser for vanvidskørsel er faldet m..
13/04/2025 20:44
Fire personer er anholdt efter røveri a..
13/04/2025 19:41
Lim til negle og vipper kommer under Mil..
13/04/2025 19:28