1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Jeg glæder mig over, at vi begge respekterer andre meninger/holdninger/ former for tro end hver vor egen.
Den indstilling får jeg gevaldig meget brug for, når jeg i dit indlæg læser:
Jeg tror ikke, at et menneske kan ændre fx dette univers' udvidelsesmønster. Det er snarere sådan, at jeg gerne lader mig inspirere af det kristne verdenssyn, at denne verden er falden. Universet er blot en skygge - en "falden tid" - af den større virkelig, Guds kosmos, som vil genoprettes og strække sig ind i Guds evighed og fuldkommenhed. I den evighed tror jeg, at bevidsthed er grundlæggende - ikke mindst den kærlighed du føler. Den kan ikke gå tabt, men vil blomstre og fortsætte med at blomstre. Alene at overveje om vi mennesker kan - eller ikke kan - ændre udvidelsen af dette univers, det er for mig et enormt storhedsvanvid. Min opfattelse er, at det stærkeste, vi mennesker kan på dette område, er at udplyndre og tilsvine denne lille klode, hvor vi i vores grådighed er blevet alt for mange - eller i stedet at være taknemmeligt mådeholdne i vores adfærd. Det sidste lykkes vi jo desværre ikke godt med
Idéen om "en falden verden", der efterfølges af "Guds kosmos" "køber" jeg ikke. Jeg tror vi allerede er - og altid har været - det sidste - "sandhedens mirakel" - men at vi opfører os som "forkælede børn"
Men jeg er meget enig med dig i dine ord om:
- den kærlighed du føler. Den kan ikke gå tabt, men vil blomstre og fortsætte med at blomstre. Den er for mig kristendommens vigtigste bidrag til "denne flygtige verden" 
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|