1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas
Questions of law and righteousness, however, are secondary concerns. Skriver David Bentley Hart straks efter det citat du bringer af ham.
For mig drejer alt sig om den Ny Skabelse - de nye skabninger vi er i KRISTUS - i og med begivenheden KRISTUS: den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden i og med og ved mennesket Jesus. Her kommer Gud ind i vores liv og vi får en ny handlingsbasis i Gud hvor vi er drevet af Guds Ånd og Livets Ånds Love der er skrevet i vores HJERTER eller lagt i HJERTET af os - nemlig de SPONTANE SUVERÆNE LIVSYTRINGER som også Luther har fået øje på disse.
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf. Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Tror også det er derfor i forældre opdragelsen og i psykiatrien at vi møder accept og kærlighed først og fremmest før moralske formaninger - eller at kun moralske formaninger vil være uden virkning på HJERTETS GRUND hvis de stod alene.
Det er det accepterede og elskede menneske, barn, vi dog kan tillade os at sætte ind overfor med retledning og vejledning. Men vi må ikke havne i det moralske da LIVET og KÆRLIGHEDEN og SKABENDE prosociale og kreative aktiviter er så meget større - også det al skolepædagogik er rettet imod.
Det samme vi finder hos Paulus der går igen i Abraham Maslow (humanistisk psykologi) - den KÆRLIGHED og KREATIVITET (SELVAKTUALISERING) vi møder i den Nye Skabelse i Guds Kærlighed Kristus er SPONTANE SUVERÆNE LIVSYTRINGER i overensstemmelse LIVETS ÅNDS LOVE i KRISTUS der er skrevet eller lagt i vores HJERTE og de gør ikke NÆSTEN NOGET ONDT - de er SUPRAMORALSKE.
Hvor meget er vi ikke blevet TILGIVET VORE SYNDER i KRISTUS - og hvor stor GUDS KÆRLIGHED har vi ikke mødt her trods vores synder. Netop derfor vil Paulus at vi ikke skal blive beskæftiget med det moralske - vi skal lade Gud om at dømme.
Tydeligt at Paulus ikke ønsker at slå ind på den moralske vej, hvor vi mennesker begynder at have fokus på det moralske selv når der er opstået stridigheder og konflikter i menighederne så bevarer han fokus på hvad der gælder for vi mennesker i KRISTUS.
To udbredte snublesten findes i kristendommen; at vi vikler os ind i det moralske og så bibelfundamentalisme og i begge fald afskær vi os selv fra GUD - fra KRISTUS - DEN NY SKABELSE - hvor vi er grebet af ÅNDEN og drevet af ÅNDEN - hvor vi glemmer GUD HELLIGÅNDENS NY VÆREN og VIRKE - mægtige gerninger i vores liv, ÅNDENS FRUGTER og ÅNDENS GAVER.
GUD og SPIRITUALITET eller de NYE SKABNINGER VI ER i KRISTUS er altsammen hinsides det moralske eller supramoralske SPONTANE PROSOCIALE SUVERÆNE LIVSYTRINGER eller SKABENDE KREATIVITET = ARBEJDE hvor vi udfolder os skabende kreativ i SELVAKTUALISERING ud fra vores medfødte talente ifølge Paulus og atter andre har et KALD.
|
|
|
|