1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Den gensidige forståelse os to imellem er jo ikke just blomstrende lige netop nu. Så meget mere spændende er det jo at vi søger at afklares.
Jo, jeg mener, at kristendommen i Danmark fejler, forstået på den måde, at den ikke griber nutidens danskere. Men jeg kan jo godt se, at hvis man er en overbevist og inderligt troende dansk kristen, da kan man måske føle sig svigtet af den svindende tilslutning.
Her er det jo så, at jeg i en sådan situation vil respektere trosfriheden samt ville interessere mig for årsagen til frafaldet - i stedet for mere eller mindre at følge gamle barske kristne traditioner overfor hedninge og frafaldne.
Religiøs tro er i mine øjne primært noget inderligt og personligt. Det hindrer selvfølgelig ikke, at mennesker med samme tro kan danne fællesskaber. Men at bruge fællesskabet til at kritisere mennesker, der religiøst er anderledes orienterede - at kritisere trosfriheden - det er jeg inderligt imod.
Hvis jeg forstår dig ret, kritiserer du, at ikke kristent troende undlader at udmelde sig af den danske folkekirke. Den kritik kan jeg ikke følge dig i, for der kan være mange årsager, ligesom der heller ikke rigtig er andre steder at gå hen.
Har jeg forstået dig ret?
Og når du skriver:
Hvordan kan "en religion" fejle? mener du da, at det kan den ikke?
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|