0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Hvad enten det er menighederne eller præsteskaberne, du mener forstiller sig - du mener jo nok det første - så er for mig en religion noget, man bliver grebet af - eller ikke. Og bliver man inderst inde grebet af en religion, så tror jeg ikke, der er plads til at forstille sig. Men bliver man ikke, da er - her i landet - "kulturkristendom" jo mest nærliggende.
Helt firkantet sat op, så er religioner jo noget, vi forestiller os og tror - eller ikke tror - på. Og jo flere dogmer, der er, jo mere nærliggende er jo tvivlen. Sådan er vi mennesker jo. Sådan er vi skabt. Det kan religionerne moralisere over, men det kan de ikke ændre.
Det var så her, det for alvor gik op for mig, hvor vigtigt det - for mig - er grundlæggende at erkende, at vi er totalt uvidende om, hvordan verden er blevet eksisterende, for med dét som udgangspunkt kommer jo det religiøse fra ens inderste - helt af sig selv. Dét er i hvert fald min erfaring.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|