1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1470
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Jeg er nok ikke den, der fuldt ud kan give dig din ønskede uddybning af min respons på ordene fra Asoka:
In what does religion consist? It consists in causing as little suffering as possible and in doing good in abundance. It consists in the practice of love, of compassion, of truth, of purity in all domains of life. som jeg har oversat til:
Hvad består religion af? Det indeholder at forårsage så lidt lidelse som muligt og at gøre rigeligt godt. Den består i at praktisere kærlighed, medfølelse, sandhed, renhed på alle livets områder. (Om ordet: Asoka relaterer til en indisk kejser ved jeg ikke.) Men det første jeg kommer i tanker om, er religionskrigene, såsom Islamisk Stat, der jo egentlig er en gentagelse af de kristnes mange korstog - dog ikke det fjerde korstog, hvor de katolsk kristne plyndrede de ortodoks kristne i Konstantinopel (i dag Istanbul efter at de muslimske osmanner erobrede byen). Den romersk-katolske kristendom er jo globalt den dominerende, og hvad den har præsteret af kætterforfølgelser og pædofili, det er jo almen viden. Den danske folkekirke har jo tilkæmpet sig en grundlovssikret dominans, men har derved også ladet sig styre af staten. Ca. 3 ud af 4 er medllem af folkekirken omend antallet er konstant faldende, og de fleste medlemmer er nok snarere "kulturkristne" end de er troende. Den 3. marts i år skrev dagbladet Information om vores folkekirke med overskriften:
Folkekirken er landets tredjestørste jordejer, men jorden dyrkes ikke klima- og miljøvenligt. Jeg har ikke overblik over, hvad folkekirken udfører af diakonalt arbejde, men min fornemmelse er, at det er meget begrænset - og i det hele taget at folkekirken er "faldet i søvn" i statens favntag.
Min fornemmelser er, at det er de færreste her i landet, der vender sig mod kristendommen, når det kommer til livets helt store spørgsmål.
Jeg ser to muligheder: Åbn folkekirken for alle religioner eller Frigør den danske luthersk evangeliske kirke fra statens favntag.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|