1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Hanskrist. Nå, så blev det endeligt klart for mig, hvad det er, der ophidser dig: Forholdet mellem det guddommelige og mennesket. Her ved jeg jo godt, at du og Paulus m.fl. taler om "Guds Ånd ind i mennesket", som bringer dig i ekstase. Og du har jo ganske ret i, hvad du jo også udmærket citerer mig for, at oplevelsen af det guddommeliges væren ikke fører mig til ekstase, men i stedet til i ydmyg glæde at erkende, at det guddommelige nok er noget, jeg kan fornemme, men ikke noget, jeg kan forstå - ej heller hvordan det går til, at oplevelsen af det guddommeliges væren fører mig til den dybe og altomfattende kærlighed, jeg første gang i mit liv oplevede foran en Kristus Ikon - og i øvrigt også til at opgive idéen om, at vi mennesker er noget overordnet i naturen, i verden, i universet. Det kalder du "negativ teologi", men for mig er det slet ikke teologi - og bestemt ikke "dogmer" - det er ganske enkelt og ligetil oplevelse - og oplevelse, som jeg gætter ligger åben for ethvert menneske - helt uanset intellektuelle evner.
Det har hjulpet mig meget til afklaring at skrive om det her på Trosfrihed.dk, og det er vel ikke totalt utænkeligt, at det kunne interessere andre - men det er jo ikke ment som missionsvirksomhed 
Tilbage står for mig spørgsmålet: Hvorfor irriterer det dig Hanskrist, at jeg skriver om, hvad jeg oplever, her på Trosfrihed.dk? Jeg angriber jo ikke din eller andres andres tro, men skriver blot om, hvad jeg oplever.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|