1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Du skriver, idet du citerer Hanskrist:
For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Min kommentar: Det er - for mig at se - en vild overvurdering af "menneskets egen ånd". Allerede når vi kommer til det ubevidste falder det jo til jorden - og du vil vel ikke benægte det ubevidstes eksistens og store indflydelse?
Til dine sidste ord:
Faktisk, Arne, gør du dig selv mange antagelser om det guddommelige samt mennesket og dets erkendelse. Som jeg ser det. Og at Gud ikke kan erkendes i sin totalitet, gør ikke Gud totalt uerkendelig. Kan Gud ikke vælge at lade sig erkende af os mennesker? Kan du forhindre Gud i det? er min kommentar: Jeg har egentlig ikke antagelser, men jeg har fornemmelser og oplevelser af det guddommelige. De gør mig ydmyg og får mig til at erkende, at nysgerrighed her er utilstedelig. Ja, dér røg hele teologien Dét får mig til at droppe hele bunken af dogmer om Gud og Satan, Himmel og Helvede, ondt og godt - og mennesket ene af alle "skabt i Guds billede" - alt dette - for i stedet i ydmyg taknemmelighed, glæde og begejstring at opleve kærligheden - også i mig - som værende i den hellige værende verden. Dét kan du for mig gerne kalde "antagelser", men for mig er det oplevelser Dine to sidste sætninger i citet af dig ovenfor er for mig meget nær blasfemi - eller på almindeligt dansk: Gudsbespottelse.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|