1
registreret
(1 usynlig),
64
gæster og
936
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Arne
Du skrev:
jeg kan bestemt ikke sige mig fri af al selviskhed, men når mine basale behov plus en del mere er tilfredsstillet og ikke fylder mit sind, så kan oplevelsen af verdens guddommelighed være så intens, at jeg glemmer mig selv.
Jeg svarede:
Er det ydmyghed og uselviskhed at være tilfredsstillet på sine basale behov PLUS EN DEL MERE?
Selvforglemmelse tror jeg på. Da bliver glæde til lykke og lykke til salighed. Men jeg tror også, at der er faldgruber, hvor man kan tro sig uselviskhed og "tømt for sig selv", men i virkeligheden er man bare mæt og tilfreds og føler ikke sit ego plaget af nogen mangler.
Du svarer så:
hvad man engang kaldte "moderne bekvemmligheder" er jo en luksus, vi næsten alle har her i de rige lande og ville savne, hvis vi ikke havde dem. Det kan du da for min skyld godt kalde selviskhed
Her tænker jeg, at Hanskrist er meget præcis:
Det er under tilfredsstillelsen disse dine behov Arne at du som en vesterlænding med høj levestandard og komfort og tårnhøj økonomi, har bidraget til naturens ødelæggelse, forurening og biodiversitets krise og udledning af drivhusgasser der er årsag til klima forandringerne.
Kh Thomas
|
|
|
|