1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Du skriver:
Kender du ikke også dette fra dit eget liv, Arne? Du vil elske med den altomfattende kærlighed og handle derefter. Men vil du påstå, at det er let?! Mit svar: Jo da, men det er gået op for mig, eller rettere jeg oplever, at når først det bliver klart, at vi mennesker lever i en kunstigt opskruet position her i verden, så kommer ydmygheden helt af sig selv - og efterfølgende kærligheden.
Vi bilder os ind, at vi hersker over naturen, og selv klimakrise og pandemier får os åbenbart ikke til at indse, at vi blot er en del af naturen og må rette os derefter.
Det overrasker mig at paven i den romersk-katolske kirke - i øvrigt den for mig mindst sympatiske, men også største, kristne kirke - her i denne Jul bringer budskabet om ydmyghed:
Lad os ikke græde over storhed, som vi ikke har. Lad os holde op med at beklage os og lad os holde os fra den grådighed, der altid efterlader os utilfredse, lyder opfordringen fra den katolske kirkes overhoved. Jeg kan også udtrykke det sådan, at altomfattende kærlighed efter min mening ikke er noget man skal pålægge sig. Men når vi opgiver vores indbildte magtposition her i verden, så kommer ydmygheden og kærligheden til verden helt af sig selv. Dét er i hvert fald min erfaring
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmygghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
|
|
|