1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Allerførst: Du brugte et udtryk:
"Al Værens Grund og Virkelighed" der ikke binder Gudsbegrebet til at ligne en menneskelig mandlig person.
Det er jeg ikke stødt på før, men det er lige præcis - for mig - det rigtige udtryk! Og hvis man holder sig til dét, ikke digter videre med diverse egenskaber, og ikke begynder at "snage" i karaktertræk, så fornemmer jeg, at det er den for os mennesker - i hvert fald for mig - rette måde at forholde sig på.
Når jeg læser bønnen, der tilskives Frans af Assisi, og som du præsenterer, så indeholder den - synes jeg - netop de helt rigtige intentioner, men det kan virke lidt som et menneske, der passivt blot afleverer en ønskeseddel - i stedet for selv aktivt at agere.
Bønnens sidste afsnit er jo belærende og dogmefyldt og burde efter min mening ikke være en del af en bøn til Al Værens Grund og Virkelighed.
Og bøn - det at bede om noget - er det nu også det rette at gøre? Ville det ikke være bedre at starte med kontemplation for ad den vej at nå motivation og styrke?
Jeg så, du nylig skrev om at elske vore "medskabninger" - og jeg tænker på, om dette ord for dig også betyder: denne klode, solsystemet, galaksen, universet. Omsorg for denne klode ser man jo desværre ikke meget til i religionernes verden.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed
|
|
|
|