1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Thomas. Du citerer mig for ordene:
Men min ydmyghed indeholder, at jeg ikke vover at bedømme det guddommelige. Min opfattelse er at vi mennesker har mulighed for at opleve det guddommeliges væren, men hvordan det guddommelige er, det har vi mennesker ikke mulighed for at fatte eller rumme. Og du besvarer dem med:
Det, som du ikke ser ud til at forstå, er, at du faktisk bedømmer det guddommelige ved at sige sådan. Du bedømmer det jo på den måde, at det guddommelige har skabt os på en sådan måde, at vi IKKE har mulighed for at fatte eller rumme, hvordan det guddommelige er. Dette er vel også en "vovet bedømmelse". Min replik: En raffineret "finte" - set med mine øjne - at når jeg udtaler mig om egne og menneskers her svigtende evner, så gør du det til en vurdering af Gud som skaber af mennesker. På den måde kan man jo intet sige om noget som helst værende, uden at blive påduttet, at det er en vurdering af den skabende Gud Den finte "køber" jeg ikke! Men jeg kan da godt se, hvor fint det passer ind i dine tidligere nævnte idéer om at ophøje mennesker til "Guds forvaltere".
I øvrigt: Er verden skabt - eller er den evig, men foranderlig?
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, nøjsomhed, empati, harmoni og kærlighed
|
|
|
|