0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Arne
Det fører jo så til, at vi - ad hver sin vej - når frem til det samme - overfor mennesker. Min spontane altomfattende kærlighed - født i begejstring over miraklet: Verdens væren - er imidlertid altomfattende i den forstand, at den omfatter hele "skaberværket" - ikke begrænset til alene os selv - vi mennesker.
Det er her, det - for mig - ser ud som, at religionerne svigter.
Det er vel ikke alle religioner, der svigter. Buddhismen og Hinduismen lægger vist stor vægt på omsorg for dyrene. Det er måske ikke så eksplicit i fx kristendommen. Men måske er det implicit; kristendommens grundtanke er jo netop skaberværket: Lad der blive lys ... I det ideelle billede ser vi jo også en verden i harmoni (første kapitel i Bibelen). Her æder ingen hinanden, men lever af frugter og frø og planter.
Ligesom du forstår den altomfattende kærlighed som omfattende hele skaberværket, også dyrene, ligeså har jeg det på samme vis. Men jeg vil påstå, at jeg måske går et skridt videre end dig. For jeg mener også, at det guddommmelige her er alfa omega. Gud ER jo kærlighed. Det guddommelige er jo denne altomfattende kærlighed. Derfor tror jeg også på, at vi ikke kan tillægge Gud en "ligegyldighed" over for menneskers og dyrs pinsler. Det er ikke et spørgsmål om, at vi arrogant stiller os frem med "ønskesedler", som du siger. Det er et spørgsmål om, at Gud vil tørre hver en tåre bort - FORDI han er Gud. Mon ikke at dit begreb "det guddommelige" må kunne rumme samme tanke?
Er en tsunami og et ødelæggende vulkanudbrud ondskab?
Njaeh ... jeg vil sige, at de er resultatet af en falden verden. Vulkanen kan vel næppe kaldes ond. Den gør, hvad en vulkan gør. Men i en ikke-falden verden, altså den verden den kristne venter på, vil en vulkan ikke slå ihjel (hvis der overhovedet vil være noget som "vulkaner"; her har vi kun billeder og metaforer som skilte, der endnu peger ind i det, der endnu ikke er her.
(Det er værd at bemærke, at du i dine seks spørgsmål koncentrerer dig om "ondskab", mens jeg i det, der affødte dine spørgsmål, talte om både ondskab og lidelse).
|
|
|
|