annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 28 gæster og 1453 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde

Citat:
Gerth:

Det guddommelige er noget hinsides tidsløst og uendeligt -

Citat:
Arne:

Jeg kan følge dig i citatet. Det ligner meget dét, jeg oplever, som værende overalt.

Mig inspirerer det til taknemmelig altomfattende uselvisk kærlighed.

"Det guddommelige er noget hinsides tidsløst og uendeligt -"

NEJ - det er omvendt: det guddommelige er hinsides tid og sted og endelighed.

Det registrerer Arne ikke engang, men hopper i Gerth's (måske nok ubevidste (tanketorsk)) fejl formulering.

Arne om Gerth's fejlformulering:

"Jeg kan følge dig i citatet. Det ligner meget dét, jeg oplever, som værende overalt.

Mig inspirerer det til taknemmelig altomfattende uselvisk kærlighed."

Nej der er ingen forbindelse mellem det guddommelige værende overalt og så uselvisk kærlighed - det gir ingen mening for almindelige mennesker, og de måber over den slutning som ingen kan følge Thomsen i, det er vås som det Gerth blev citeret for, men som Arne ikke engang opdager er forkert.

Hvorfor opdager Arne så ikke det? Jo fordi det her indlæg har kun et formål at det skal ende op i følgende om Gerth:

Mit syn på dig er: Stor sympati!

Hvordan skal det så forstås? Det virker sådan lidt underlig plantet?

Jo i forhold til brutale Paulus og brutale kristendom fyldt med incitament til korstogene og HansKrist - så har Arne modsat stor sympati for Gerth (vi må håbe at svage og unge Gerth der svajer i vinden for at behage folk også holder sig til forstand og dømmekraft - som Paulus sagde vi skulle).

For Gerth, du er vel ikke som HansKrist, vel Gerth? Og du er vel heller ikke vild med kristendommens maskuline Gud der fører korstog, vel Gerth? Og endelig Gerth du finder vel heller ikke noget du kan bruge hos Paulus HELLIGÅNDENS Apostel pr se, vel Gerth? For han er en brutal mand der har opfordret til korstog mod anderledes troende, er fyldt med trostvang ud fra rettroenhed, den rette lære (det sidste her om Paulus er faktuelt lodret forkert - men det er Arne Thomsen der på troll missionerende vis konstant spreder disse misinformationer på Internettet (til trods at han er blevet rettet af folk der ved bedre besked om tingene (og det kalder Arne Trosfrihed at man må missionere fake news og misinformation det man har lyst til (det er dybt tragisk og kritisabelt)))).

Det er det Arne Thomsen niveau vi befinder os på igen igen igen igen igen - døv og blind og uinteresseret i debat, og det allermest når han får svar på tiltale eller spørgsmål han stiller.

Derfor bliver manden aldrig klogere. Derfor medfører vores sindsoprivende vildt spændende skænderier ikke nogen afklaring og at vi bliver klogere.

Jeg sidder tilbage og er ikke blevet hørt, læst. Og Arne fortsætter som Thomas siger med at nulstille og fremføre de samme misinformationer om Paulus og kristendommen.

Man må sige at salig bliver enhver i sine fordomme.

Ortodoks kristendom og deres ikon teologi er HELLIGÅNDS TEOLOGI og det bygger på PAULUS: HELLIGÅNDENS APOSTEL pr se. Her tales konstant om KRISTUS (Jesus der er KRISTUS) - hvor har vi denne righoldige billedtale om KRISTUS? Jo fra Paulus. Det er her vi finder Jesus KRISTUS billedligt beskrevet igen igen i hele sin guddomsfylde vælde og kraft i sin guddommelighed - den HELLIGÅNDENS Gudebilled'lighed - "KRISTUS -lighed". Suspenderer man HELLIGÅNDENS APOSTEL PAULUS så er der ingen, INGEN, ortodoks kristendom og ikon teologi - da det bygger på PAULUS, og endda de KRISTUS (Jesus Kristus) billeder vi finder i evangelierne stammer fra Paulus (også der hvor de tegner et lidt andet billede end det vi finder hos Paulus).

Læser vi Paulus så møder vi en rigdom af KRISTUS HELLIGÅNDs IKONISK smuk billedtale. Paulus forKLARER KRISTUS for øjnene af os, vore indre øjne hvor sjælen har hjemme, i så smuk en forklarelse og afklaring der matcher forklarelsen på bjerget.

KRISTUS og vi i KRISTUS - er en hændelse der sker når vi bevæges og henrykkes takket være HELLIGÅNDEN - så får vi "smag" på Gudsriget og vores guddommelige natur, så er vi iført vores spirituelle legeme fra Gud.

Disse billedrige forKLARINGER KRISTUS vi finder hos Paulus bliver meme'isk stående til evig tid i kultursfæren og Ortodoks Ikon Teologi er en virkning og synligt symbolsk udtryk for hvad Paulus er lykkedes med.

HVAD er det jeg vil sige med det her? Jo hvad tror I at ortodoks kristendom ville sige til de forbandelser af Paulus som Arne igen igen igen forfalder til?

Manden aner ikke hvad han taler om ville deres reaktion være.

Og det kan jeg skrive under på, som da han straks tilsluttede sig Gerth's fejlformulering, som igen afslører at ikke engang det registrerer han i sin iver efter at behage Gerth.

-0-0-0-0-0-0-

Uanset hvad er denne tråd "åndelig føde" - nok mere endt ud i det Svend Brinkmann forstår ved "åndelig føde" - nemlig at der skal være noget kritisk tænkning for vores intellekt og intelligens også for at det appellerer til os som "åndelig føde" der er værd at sætte tænderne i.

"Åndelig føde" skal virke nærende og stimulerende for 1): vores erkendelsesorganer 2): vores viljesliv og stræben 3): vores sjæleliv, vores følelsesliv. Hvis noget er ÅNDELIGT er det en central akt der rammer mennesket i dets totalitet og omfatter og aktiverer alt hvad det vil sige at være menneske, omfatter og aktiverer alle menneskets evner og anlæg og egenskaber og muligheder. Derfor ❤️ SPIRITUALITET altid er på HJERTES grund. Efeserbrevet 3.
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/03/2025 12:54
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
En række pander solgt siden 2020 tilbag..
12/03/2025 19:59
Togbusser forlænges her til aften
12/03/2025 19:26
Siumuts formand trækker sig efter valgn..
12/03/2025 19:16
Pakistans militær om kapret tog: Alle g..
12/03/2025 19:05
Storbritannien udviser to russiske diplo..
12/03/2025 18:21
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Medie: Putin besøger Kursk for første ..
12/03/2025 18:24
Minister vil ikke undtage udlandsdansker..
12/03/2025 18:20
Møder om våbenhvile rykker til Moskva ..
12/03/2025 18:04
Der findes mange metoder til selvforglem..
12/03/2025 18:00
Stegepander solgt siden 2020 tilbagekald..
12/03/2025 17:46