1
registreret
(1 usynlig),
64
gæster og
936
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndens frugt
|
Tikka:
om dagen er dejlig, afgøres jo af hvad vi hver især lægger i dette ord.
Ja og vores humør er her helt afgørende
Humør er den vigtigste størrelse hvis vi vil forstå det med ånden (menneskets) også Ånden (Guds).
Hvad vil det sige at være i Ånden (i TROEN - i KRISTUS) at have Ånden - jo vi kan kun forstå det som godt humør, som at være i godt humør - endda særdeles godt humør og ja være ved godt mod - mod på livet
Alle vidnesbyrd her taler sit entydige sprog her - men det er ikke undersøgt hverken af teologien eller religionsvidenskab - ikke engang religionspsykoligien er rigtig gået i kødet på dette det snublende nærliggende til højre benet
Jo William James og Harald Høffding kredser selvfølgelig om fænomenet, så det er ikke helt rigtig hvad jeg skriver.
Men den bedste er Paulus, læser vi Paulus finder vi et menneske i forrygende godt humør - ikke så mærkeligt kvinderne flokkes om ham og vice versa - se (1)* (læs kun (1)* hvis I ikke kan få nok af HansKrist det er forrygende læsning, til at blive klog af og i godt humør af).
At miste TROEN - ved vi jo godt med os selv er det samme som at vi mister vores gode humør - troen på tingene og os selv, ja det har intet, INTET, at gøre med at vi har mistet troen på en masse der står i Bibelen, men det betyder som vi alle ved at vi har mistet Ånden - Ånden er ikke over og med os mere, humøret er væk - EKSTASEN og BEGEJSTRINGEN og ENTUSIASMEN og GLÆDEN er væk - vi er ikke mere de nye skabninger i KRISTUS - vi er faldet ud af KRISTUS - vi har mistet GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆR - vores barnekår er gået tabt - vi føler os ikke som Guds Børn længere.
Psykiatrien burde kigge på Paulus der har gjort mere for vores psykiske sjælelige sundhed, mentale velbefindende og gode humør end noget andet her i verden. Han burde hædres af psykiatrien.
Grundtvig er vigtig, meget meget vigtigere end Kierkegaard der intellektualisere kristendommen og samtidigt har en falsk idé om idealitet, det religiøse og om fromhed, ethos og det moralsk. Han kan ej heller leve et liv med disse sine synspunkter og dør da også ret ung, ja ihvertfald bliver man(d) ikke gammel med så lidt kød og blod - altså at vi i KRISTUS har hele guddomsfylden i kød og blod er Kierkegaard ikke i nærheden af at forstå.
-0-0-0-0-
Nå vores egen Arne (der altid praler af ikke at læse mine indlæg) hvordan er han stiller når han ikke kender Paulus og HansKrist og KRISTUS? Ja hvordan er han stillet såvidt godt humør - at være grebet af KRISTUS - grebet af ÅNDEN - at have Ånden - ja er ÅNDEN over ham i dag?
Og vi er tilbage ved hvor vi begyndte:
Sikke'n dejlig dag det er i dag Sikke'n dejlig dag det er i dag Sikke'n dejlig dag det er i dag Sikke'n dejlig dag det er i dag
☀️
I kristendommen er hver dag en ny dag!
En uvidende sjæl der ikke kender KRISTUS - det GUDS NÅDESVÆRK vi er i KRISTUS - praktiserer falsk fromhed fra morgen til aften - 24/7 og af dette sissyfos arbejde der aldrig lykkes, ender vedkommende bittert og moralsk indigneret. Denne svøbe af falsk fromhed (hvor man kan undvære GUD - GUDs Åbenbaringer i sit liv - fordi man ved egne anstrengelser kan opnå retfærdighed (som dog er selvgjorte og derfor selvretfærdighed) og salighed, guddommelige bevidstheds tilstande er desværre så udbredte i new age miljøet).
Der findes ikke spor af falsk fromhed hos Paulus, derfor springer der en kilde af forår og friskhed - rensethed - klarhed og livskraft frem hos Paulus der aldrig er lunken, dunkel eller sløv - tungsindig. Men han er dog MYSTIKER men ikke en mystik der ikke kan sættes ord på og forklares - KRISTUSHEMMELIGHEDEN ligger lige for - mennesket skal erfare og kende sig selv i det GUDS BILLEDE og KALD (GUDS ORD og GUDS ÅND) det er udvalgt til at virke i verden - sin unikke mening og helt særlige bestemmelse i verden hvor det tjener Gud.
-0-0-0-0-0-
(1)*:
Skulle jeg beskrive Paulus
Det mest livfulde kærlige charmerende forførende underfundige glædes og humørspredende menneske der findes samtidigt med en intelligens og klogskab og visdom der gør at han på ekvilibristisk magisk vis formår at skabe en ny menneskehed på jorden der rækker mange mange tusinder år ud i fremtiden, ja vi mennesker er slet slet ikke færdige med at udforme vores personlighed i nøje overensstemmelse med denne guddommelige magiker og mystiker af Guds Nåde
Det der er så vigtigt at forstå er at Jesus karakter og personlighed ikke er at finde så meget i evangelierne men meget mere i den Ånd og GEJST - glæde og begejstring og spontanitet, FRIHED, vi finder så udtalt i de paulinske menigheder - ja her gemmer den historiske Jesus sig
Hos Paulus er vi nærmest Jesus persons (karakter og personlighed) dets virkningshistorie i verden - Kristusimpulsen ind i verden
KRISTUSIMPULSEN: eller Begivenheden KRISTUS - den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - finder vi mest i sin ægte rene form i de paulinske menigheder - derfor er det så afgørende vigtigt at suge de ægte Paulus breve til sig hvis vi ønsker et virkelighedstro billede af vores historiske allesammens menneskesøn Jesus
Da Paulus er snarrådig og resolut og en høj intelligent spasmager såvel som fyldt med spontanitet og glæde - ja en emotionel fritstrømmende rørthed hvor det følelsesmæssige register spænder fra opfarenhed og hæftig temperament til rørthed til tårer, både sorgens og kærlighedens og glædes tårer - som er hvad der i et og alt kendetegner de paulinske menigheder - Ånden her - så må dette også være i overensstemmelse JESU KRISTI ÅND - såvel som hvordan Jesus var som menneske, karakter og personlighed.
"Paulus eller Jesus" denne pro et contra problemstilling er falsk
"Paulus og Jesus" er mere korrekt men stadig er det behæftet med den fejl at vi ikke kender Jesus
Så det mest korrekte er at Jesus gemmer sig i og bagved Paulus - i de paulinske menigheder - her skimtes vores allesammens menneskesøn herren Jesu Kristi Ånd - karakter og personlighed - ANSIGT og SPIRITUALITET.
Fåg da Hansimandsi dreng dette dit synspunkt som det kommer til udtryk i hvad du skriver ovenfor, står jo i skærende kontrast og ja er i direkte strid med den toneangivende altdominerende nyreligiøse new age udbredte folkereligiøstets opfattelse af Jesus og Paulus
Ja fuldstændig korrekt - og jeg har været i utallige slagsmål med progressive new age Jesus fanatiker der fuldstændig tænder af på mig og kalder mig alt muligt og påstår jeg er evnesvag og ikke har forstået en skid af noget som helst
Jeg har set flere new age mindfulness Jesus religiøse mennesker bryde grædende sammen når jeg insisterer for kraftigt på mit synspunkt sagen
Såvel som teologer og kristne i al almindelighed der er opflasket med, har fået ind med modermælken, at evangelierne er den store altafgørende betydningsfulde kristne fortælling - ikke bare teologisk og metaforisk billedsproglig men også historisk gyldig bliver forfærdet over mine tanker
Men stadig provokerer min Jesus forståelse mest i new age mindfulness miljøet, fordi det i den grad demonstrerer hvor falsk deres Buddha + Jesus syntese er.
Folk bliver rasende på mig.
Du er også øretæveindbydende provokerende
Jeg ville nu sige at du er lynende intelligent, ja skræmmende intelligent og skarpsynet - klart skuende og at sandheden er ilde hørt.
Ja du er ihvertfald for de "videre kommende"
Vidste I det om Paulus:
1):
Han påstår at kvinder ikke bare kunne være overapostle - men ligefrem være den ypperste af alle overapostlerne
Hvilket jo ikke stemmer overens med at de skulle tie i forsamlinger, hvilket ej heller er hvad Paulus har sagt/ment, men han har givet udtryk for det samme som vi forældre og pædagoger siger til børnene når de skal begynde i skolen, at de skal kunne mestre at tie i undervisningen, hvilket jo sørme ikke betyder at de ikke skal være engageret og tage ordet når de har noget på hjerte, men blot lære at vente til det bliver deres tur.
Ifølge Paulus skulle alle have en mulighed for at komme til orde, der var en fuldstændig flad anti autoritær og anti hierarkisk struktur i de paulinske menigheder, modsat vore dages fx folkekirke struktur til gudstjenester der er autoritær og hierarkisk i en grad som Paulus ALDRIG ville have tilladt det. Ej heller trosbekendelsernes Abracadabra volapyk ville han eller Jesus tillade - begge var de anti dogmatiske og ja anti intellektuelle selv om deres IQ sproglige begravelse til at beskrive den spirituelle praktiske virkelighed var tårnhøj.
I de paulinske breve skinner tydeligt igennem at kvinderne spillede en større rolle i menighederne end mændene, ihvertfald på ingen måde en mindre eller underordnet rolle.
At Paulus har noget for med kvinderne, har noget kørende med kvinderne er ganske tydeligt, deres status er om ikke større end mændene, så ihvertfald på lige fod med mændene. Fuldstændig ufatteligt på den tid når vi skeler til fx jødernes praksis og ikke mindst grækernes kvindesyn. Her var Paulus meget mere romer, romersk statsborger moderne liberal.
2):
Den PAULINSKE SPIRIT CHRISTOLOGY - den paulinske SPIRITUALITET er dopaminsk forhjerne SPIRITUALITET
Den paulinske i KRISTUS SPIRITUALITET er en Frankenstein Monster Dopaminsk Forhjerne SPIRITUALITET. Hvilket vi ikke finder hos Buddha. Det er noget NYT - en form for entreprenant kreativitet i samfundet og hos den enkelte som vi fx finder det beskrevet hos Nietzsche og Maslow men som også renæssancen og den kontinental europæiske "romantisme" periode er optaget af.
Den PAULINSKE SPIRIT CHRISTOLOGY eller i KRISTUS SPIRITUALITET er drevet af de neopaleo limbic brain strukturer der styrer, eller nærmere sagt understøtter, menneskets ARKETYPE MOTIVATIONS DRIVE - der gør sig gældende i historisk tid med højere former for kulturliv - flere større bykulturer i kommunikation om hvor vi som menneskehed skal bevæge os hen, hvilke mål har vi som samfund, og hvilke mål har det enkelte menneske.
Skulle jeg ganske kort med få ord karakterisere hvad det er Paulus og dermed Jesus har skænket os, så bliver det:
SPONTANITET - FRIHED - GLÆDE og EKSTATISKE FORMER FOR KREATIVE HENRYKKELSES TILSTANDE AF MAGISK FLOW og SUPERFLUIDITY
Rent faktisk er Bergson nok det menneske der er tættest på at forstå disse forhold, ihvertfald såvidt vores bevidsthedslivs optimale sunde kreative formåen.
Ellers er det Nicolai Berdyaev som jeg har præsenteret ham i mit forrige facebook opslag der har fingeren på pulsen her:
Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world.
|
|
|
|