0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Åndens frugt
|
Tikka, du skriver:
Ja og hvis alt er guddommeligt, må det jo også gælde korstogene og andre uhyrligheder. Mit svar: Enig.
At mennesker slår planter og dyr ihjel, har jo kun ét alternativ: sultedøden. At mennesker slår andre mennesker ihjel, har jo foregået lige siden stammesamfundenes kampe for deres livsnødvendige territorier. Som samfundene blev større, og der udvikledes religioner, blev der bl.a. også kampe om religionernes territorier.
Da jeg fik fornemmelsen/oplevelsen at alt er guddommeligt, kom jeg ret hurtigt til at tænke på et menneske som Adolf Hitler. Dét fik mg til at indse, at han jo i sin tid blev født som et totalt uskyldigt barn, der senere "kom på afveje".
Og ja, det er da "en bitter pille at sluge" at dét at "komme på afveje" eksisterer i det guddommelige.
Ligeså er dét, at kun de bedst egnede levende væsener overlever de mutationer, som kosmisk stråling hele tiden forårsager i levende væsener (og i virus) "en bitter pille".
Så det guddommelige er tydeligvis ikke en menneskelig sukkersød ønskedrøm. Men det guddommelige i os mennesker indeholder jo også vores evne til ærbødighed, til at søge harmoni - og til altomfattende uselvisk kærlighed. Det er dén evne, jeg ser som meningen - og som jeg mere eller mindre vellykket søger at "dyrke"
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|