1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Det ved jeg nu ikke. Nogle vil sige, at det har du ret i, mens andre mener, at Gud, Jesu Fader (og alle kristnes Far), er den samme Gud, som andre folkeslag også har følt inspirationen fra - også selv om den inspiration måtte være "filtreret" gennem en anden kultur og et andet sprog. ja. sådan var og måske er det stadig for mig. Da jeg første gang hørte om gud, vidste jeg ikke, den gud der blev talt om var Jesu far.
Fordi den ene og samme Gud i begivenheden KRISTUS åbenbarer sig selv på den måde at vi har barnekår (læs Rom 8 forfatteren her er dygtigere end jeg er til at formulere mig) og derigennem vi erfarer vores Gudsrelation billedsprogligt talt som Gud vores barmhjertige kærlige far det må hverken medføre:
1):
at der nu er tale om en ny og speciel Gud anderledes end den ene og samme Gud der altid har været på tale for alle mennesker til alle tider
2):
At Gud er mere eksklusivt Jesu himmelske Gud Fader end din og min
Bogstavelige læsninger (bibelfundamentalisme) af teologisk litteratur, hvad vi billedsprogligt forsøger at udtrykke, kan medføre de mest mærkelige forestillinger. Derfor brug tid på Paulus, han ville aldrig udsætte os for sådanne forfærdelige misforståelser og sammenblanding forskellige kategorier, fx at sammenblande noget der må forstås åndeligt og på ingen måder må forstås på en menneskelig bogstavelig måde.
Forståelsen af guds ånd er jo, at den kan hvad den vil.
Arrrgh strammer du den ikke nu?
Så ustyrlig er næppe Guds Ånd - selv om der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN.
GUDS ÅND er også LIVETS ÅND - og selv om GUDS ÅND virker SKABENDE ja endda NYSKABENDE står GUDS ÅND altid på LIVETS SIDE vil jeg mene.
Vi kunne jo også lytte til Gerth og ja Paulus - om hvad ÅNDEN UDVIRKER og gør af skønne underfulde gerninger - Åndens Frugter som de Karismatiske Åndsgaver. At kæde det sammen med Abraham Maslow og ja humanistisk psykologi bevægelsen ville også give os et fingerpeg om hvordan ÅNDEN virker når den griber og driver vi mennesker.
-0-0-0-0-0-
Du skrev:
ja. sådan var og måske er det stadig for mig. Da jeg første gang hørte om gud, vidste jeg ikke, den gud der blev talt om var Jesu far.
Hvordan pokker får du det til at stemme med at du idag som jeg opfattede din tilbagemelding sagde: jamen klart til efterfølgende:
Om Paul's Spirit-Christology:
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
|
|
|
|