1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
|
Hej Jan. Mens du venter på svar fra Hanskrist, har jeg lyst til at bringe dette fra Bibelselskabet, som jeg fandt på internettet. Her hæfter jeg mig ved lektor i Det Nye Testamente ved Københavns Universitet Jesper Tang Nielsens vurdering af Paulus, hvor han skriver:
Helt personligt er min vurdering, at Paulus har haft en lille forhåndsviden om Jesus fra sin tid som farisæer. Han har sikkert hørt en del på almindelig rygtebasis (nemlig at Jesus var blevet korsfæstet, og hans tilhængere påstod, at han var opstanden og Guds søn). Det var tilstrækkelig grund til, at han forfulgte dem. Men ved en åbenbaring blev han overbevist om, at de Kristus-troende havde ret og han selv tog fejl: Den korsfæstede var Guds søn. Dermed blev hans verden vendt helt om, så han begyndte at udbrede troen til ikke-jøder i stedet for at forfølge den.
Da han besøger Peter taler de selvfølgelig også om, hvem Jesus var, og hvad han sagde, da han var i live. Imidlertid har Paulus slet ikke brug for denne viden. For ham er det afgørende, at han var korsfæstet, død og opstanden og nu levende til stede i himlen. Det er tilstrækkeligt for den paulinske teologi. Hvis lektorens "personlige vurdering" er rigtig, så forstår jeg da bedre, hvorfor Paulus siger så lidt om Jesus 
I tidens løb har der jo været talrige åbenbaringer, som efterfølgende er blevet udbredt: Moses ved den brændende tornebusk, Muhammed i bjerggrotten - mange andre - og jo også Vandrer mod Lysets Johanne Agerskov - så der er jo rigeligt at vælge imellem - eller at kassere - eller at ignorere
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed
|
|
|
|