1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
|
Det er en kendt sag at de (evangelierne) er senere skrifter end Paulus brevene og derfor i tid noget længere på afstand af Jesus. Paulus kender dog de mennesker rigtig godt der har været sammen med Jesus.
Paulus breve beskriver de urkristne menigheder og samfund og er virkeligheds tro, fyldt med dokumentarisk stof fra den tid
Evangelierne der er en genre (derfor der findes så mange forskellige slags flere end de fire vi kender fra Nye Testamente) er teologiske biografier og ikke engang forfatterne til evangelierne har haft den tanke at jomfrufødsel skulle være andet end en avanceret måde at tale teologisk på. Ja den oprindelige tanke har aldrig været det skulle forstås bogstaveligt. Fx hos Paulus findes ikke et ord om jomfrufødsel eller vand til vin og gå på vandet og andet teologisk symbolsk eller metaforisk snak som vi jo ikke skal forstå bogstaveligt.
Paulus er go at læse fordi han ikke fylder os med tåbelig dum snak og ja hos ham får vi et indblik i de første kristne menigheder og deres Gudsliv, deres åndelige religiøse praksis, deres SPIRITUALITET
At Evangelierne er bestilt arbejde af en senere Kirke (hvor man modsat hos Paulus gør Jesus guddommelig og lidt uvirkelig) er der bred enighed om og Anders Klostergaard er en af de teologer i Danmark der har beskæftiget sig med det perspektiv på tingene.
Paulus syn på Jesus her præsenteret af Paul Tillich:
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
|
|
|
|