1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Ups!
Fra Otto Gelsteds Emigrant Digte, lidt af stemningen solens forårsstrejf atter kalder frem, og mon ikke små og lange ben for tiden dingler ved vandkanten et sted i Skærgården, som et af de skønneste steder man kan tænke sig, og derfor ønsker at være:
Linné i Skærgaarden
I lange striber duver blomsterduften igennem kløfter og i hindbærkrat, og blomsterne har mærkelige navne: Enører, Svensk soldat og Dag og nat. De gamle møre stubbe ligner trolde, der løber tusindben bag trøsket bark, det vrimler og det myldrer allevegne, den hele bjergskov er en Noahs ark. I luften sværmer hvide blomsterfnug, og fjernt i dybet kalder gøgens kuk
Jeg gaar paa klipper mellem lýng og blaabær og samler ind til mit herbarium og prøver paa at gemme lidt af duften fra skærgaardsskovens store aabne rum. En nordisk urskov! Om mig blaaner fjorden, og vinden stryger gennem birk og løn, og højt som svaler tumler sig libeller, og solen skinner, og dens glans er skøn. Da hører jeg i vindens pust en stemme, og løvet taler ord jeg kan fornemme:
- Otto Gelsted.
mvh Simon
|
|
|
|