annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 20 gæster og 181 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Mening med mit liv?

men vi nåede dog så langt at det ikke bare er mig der bruger svulstige intetsigende floskler, og som det løber løbsk for, vi fandt at det samme gælder for Paulus og Jesus ...

En påstand du påstår ikke holder, men det gør den Arne

Mange gange når du kalder mine ord svulstige og intetsigende floskler er de taget direkte fra Jesus eller Paulus.

Fx er den kreative dynamiske kommunion og kommunikation og relation til Gud som vor Fader, som en far, det billede Jesus af alle i hele religionshistorien er mest kendt for.

At vi har kendskab og viden med i vores Gudsforhold stammer fra Jesus og Paulus. Kunne du forestille dig Jesus og Paulus siger vi ikke har mulighed for at kende og have viden om vores "livsnerve essentielle forhold" til Gud? Nej utænkeligt, det lader sig ikke gøre, en ganske umulig forestilling. Det er Nye Testamente i en nøddeskal at vi har mulighed for en viden her igennem vores spirituelle gudserfaringer, og et fortroligt kendskab, bekendtskab med Gud, derfor billedet af Gud som vor Far og vi Guds børn både hos Jesus og Paulus. Det betyder at Gud er min Gud, så nært og personligt er forholdet ifølge Paulus og Jesus. I samme øjeblik et menneske tænker Gud objektiv eksisterende, ender vi i ateisme og at Gud ikke længere er Gud og en SPIRITUEL eller åndelig død bliver resultatet. Da Gud altid vil være det mest personligste af alt personlig. Gud er os nærmere end vi er os selv nær.

Dit problem Arne er at du er stødt på lidt teologisk tænkning (negativ teologi fx) som du har fået galt i halsen fordi du ikke har haft en mere omfattende dyb forståelse teologi. Du er den mest dogmatiske tænker jeg har mødt, hvilket er lidt grotesk når du slår dig selv op som det modsatte, at være fri af dogmer og dogmatisk tænkning. Fx er alle dine tanker om det spirituelle, menneskets spiritualitet, så dogmatisk. Disse dogmer du har såvidt menneskets spirituelle muligheder har du jo ret til at have og lufte, fremføre konstant i dine skriverier, men så skal du bare ikke også påstå at dogmer er du fri af.

Det eneste der er sjovt ved dig er at det samme du ringeagter jeg har sagt, når du finder dette mange mange år senere hos Sikherne, så er det beundringsværdig.

Hvis du fælder mig, så fælder du også Jesus og Paulus, deres SPIRITUALITET, deres meget meget intime intense livlige GUDSLIV, liv med Gud i hver deres åndedræt og tanke. NØJAGTIG alt det de står for såvidt SPIRITUALITET Gudsliv er det du tar voldsom afstand fra.

Jeg har sagt det før Arne, ja i rigtig rigtig mange år, du er det mindst SPIRITUELLE, åndelige interesserede og begavede menneske jeg har mødt, selv ateisterne overgår du, overbyder du. Også derfor jeg i alle årene har sagt at Simons karakteristik af dig slet slet ikke holder. For din verden er skræmmende gudløs. Ja kender ingen mennesker der har fjernet Gud så meget fra menneskets liv som du Arne, du vil slet ikke anerkende at mennesket er et religiøst væsen for hvem Gud er en spirituel sandhed og virkelighed, ergo Gud eksisterer ikke uafhængig mennesket.

Diskursen om Gud er i oprindelig kristen regi en diskurs om mennesket og Gud, ikke om en Gud der skulle eksistere uafhængig objektiv udenom mennesket, for var det tilfældet var Gud et væsen på linje med andre eksisterende væsner, og derfor ikke Gud længere. Derfor Gud og mennesket er uadskillelige, der findes ikke en Guds menneskeløshed som teologiens Einstein Karl Barth formulerer det.

Og husk Arne, det er ikke tro som du opfatter tro jeg har. Jeg render ikke rundt og tror noget. Jeg går ikke rundt og tror noget. Gud er noget nogen vi tror på endsige forestiller os, det religiøse hvor Gud spiller en central rolle er en funktion af vores åndelighed, af det åndelige, hvor vi tydeligt bemærket forskellen på vores ånd og Guds Ånd.

Mit gudsliv og min spiritualitet er en kommunion og kommunikation min Gud og især Gud Helligåndens virke og gerninger, nådefulde gerninger med mig og med ind over mit liv. Så jeg bygger som Paulus og Jesus på hvad vi kan vide og kende, har kendskab til. Kristendom er at åbne en port for mennesket til Gud, fordi ingen religiøse bøger eller præster kan komme til at stå os imellem eller i vejen her, vores erfaringer er direkte og uformidlet, altså udenom andre autoriteter eller religiøse skrifter som vi ikke er underlagt, underkastet i vores spiritualitet, men som vi dog kan lære af og lade os inspirere af om vi ønsker det.

Både Jesus og Paulus fortolker endda meget dristig de religiøse skrifter, de tar ikke udgangspunkt i disse, da udgangspunktet er deres livlige gudsliv og spirituelle erfaringer.

Mange kærlige hilsner HansKrist.

Du Arne tilhører den samme kirke og menighed fra forrige århundrede som Simon og Bjørn, nemlig Information og Politiken. At det har været jeres menighed gennem årene er tydeligt, og det er jo mere end ti år siden jeg påstod dette. I har de samme forældede ideer og misforståelser såvidt det religiøse spirituelle.

Hvilket også passer med jeres alder, I er fra samme ateisme generation, hvilket præger jer alle tre. En kulturarv I ikke formår at gøre jer fri af, det er gået jer i blodet kødet og knoglerne. Det er så forbenet gammeldags og er forladt idag, hvor især neurovidenskab har åbnet op for en seriøs holdning til det religiøse spirituelle.
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/04/2025 22:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
12/04/2025 21:36
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Misforståelsen
af somo
08/04/2025 09:34
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Nyheder fra DR
Undtagelsestilstand på Lanzarote
13/04/2025 11:44
Mindst 137 folkeskoler abonnerer på omd..
13/04/2025 11:30
Påskegudstjenester på grønlandsk skal..
13/04/2025 11:02
Bernie Sanders dukkede op på Coachella:..
13/04/2025 10:32
Israel rammer hospital i Gaza
13/04/2025 09:54
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Israelsk angreb ødelægger dele af vigt..
13/04/2025 08:58
Ukrainsk borgmester melder om over 20 dr..
13/04/2025 08:52
Forslag om psykologhjælp til vragede po..
13/04/2025 08:45
Hver tiende folkeskole underviser med om..
13/04/2025 08:19
Partier vil hæve straffen for ulovlig j..
13/04/2025 07:11