1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
P.s.:
Endnu et par øjeblikke, og et dask:
Måske lidt vind på kinden
Jeg skriver med den kuglepen jeg fik på Piazza Garibaldi i Pisa af en god ven som samme dag havde modtaget den i en pakke fra en veninde i Californien. Hun var speech writer for Arnold Schwarzenegger og kuglepennen er hans gave til gæster med hans autograf i guld og statens logo. Jeg er meget glad for den pen og har den med i junglen eller ørkenen eller hvor jeg nu finder på at rejse hen.
Jeg skriver noter om hvad det vil sige at gå igennem en fase, „going through a phase,” som man sommetider får at vide at man er. Er man så på vej et sted hen, kan man føle selve bevægelsen? Jeg mener måske lidt vind på kinden, en smule modstand? Det er godt at bevæge sig, det skal man helst blive ved med, også når det er lidt svimlende. Det er også godt med modstand. Den kan bruges. Jeg er totalt uinteresseret i at give gode råd om livet, jeg har ikke nogen. Jeg sætter mig bare på min seng og tænker på hvordan bevægelse kan mærkes. Det er noget jeg godt vil vide. Det har ikke noget med ondt i ryggen at gøre, tror jeg. Har det noget med kærtegn at gøre? Det kunne godt være. At lægge sig tilbage og tænke at ens veninde hvis hun var der kunne gøre hvad hun ville med én. Det ville være hendes ret. Det ville give en slags midlertidig fornemmelse af bevægelse. Men ikke rigtigt. Tænder lampen ved sengen, det er en handling, den giver et kedeligt nøgternt lys, meget tristes tropiques-agtigt, det blir endnu grimmere af at eftermiddagen stadig findes synligt udenfor og palmerne står og rager op i den grå himmel. Brændingen er nu i dette øjeblik bare en knusende støj, ikke dramatisk, bare kedelig gentagelse.
Væk fra det hele. Der foregår noget ude i landet. Jeg skriver et par ord, og nogle tal, optællingen af stemmer er ikke færdig. Det er en krise i denne time. Folket har stemt, men tror at det der foregår er et valgrøveri. Der foregår noget bag døre og det tåler måske ikke dagens lys.
Min natbordslampe har fortrængt det ydre rum, jeg koncentrerer mig. Og tænker at hovedstaden kan blive brændt af. Men tænker hurtigt videre. Bevæger mig. Og fra min gode ven hører jeg, historier fra Californien, en helt anden slags. Nogle der knitrer som silkepapir.
*
Evigt risikabelt
Jeg prøver igen at beskrive nogle af de almindelige begivenheder og kendsgerninger, den voldsomme regn, de oversvømmede stier, gider ikke andre detaljer, plus de foruroligende meldinger fra hovedstaden, som kommer svagt igennem og kan være halvt fiktion og i denne time skylles væk af regnen som afbryder enhver forbindelse med det man kalder omverdenen, det lyder dumt, men hvad ellers? Jeg er på det sted jeg har valgt og kan ikke komme andre steder hen som det er nu. hvor landet kan ende i kaos og brændende bildæk barrikader er som altid tegn på at ingen kan få adgang, ingen kan passere, eller komme væk, byen, måske hele landet blokeret, mange rædsler har gjort det evigt risikabelt at forsøge. Små vibrationer siver ind i mit hoved, en vis hygge ved gentagelsen, jeg ser min gamle ven tøffe rundt med sandaler og sætte kriminalromaner på plads og med vanlig entusiasme vise mig et kort over havet der hvor Columbus gik på grund med Santa Maria. Lige herude. Han behøver ikke pege mere, jeg ved hvor det var. Hvor det er. Det er også det perspektiv som spændes op mod det der nu er ved at udvikle sig langt herfra. Og dog ikke så langt. Jeg er spændt på fortsættelsen, problemerne endnu lidt uvirkelige, som ikke så få gange tidligere er jeg fanget dette akavede sted, det giver også en slags mening. Jeg har mit værelse, jeg har himlen og havet og området her ved baren, jeg kigger ud på bougainvilleaens røde blomster som vipper, det er o.k.
*
Hun dasker
Jeg synes godt om at bladene bevæger sig i vinden. Jeg ser to sommerfugle, sorte, danse en dans og et flerfarvet sjal blafre på sin snor, jeg hører stemmer fra et selskab på et værelse med balkon. Mere er der sådan set ikke. Jeg ser den høje sorte dame med store fødder i sandaler, hun går på stien og har ordnet værelser. Hun dasker med sin lange krop
- Jørgen Leth.
På natbordet mit, ligger T. S. Eliot og under ham Marcus Tullius Cicero, en situation hans kone Terentia øjeblikkeligt ville ha’ raset over, kender jeg madammen ret. Men herregud, der er nu gået så mange af Jørgen Leth’s øjeblikke og ingen ved længere hvor i tiden d’ herrer skal placeres, tillige er nu endnu en forsamling øjeblikke forpasset, samlet set et helt år, og hvor blev de af? Spørgsmålet har alene i min levetid været en levende diskussion hos familie og venner, der alle drømmende så ind, og før min tid, udtrykte T. S. Eliots’ med Gerontion sine:
Ej ungdom eller alder ejer du Snarere som i en middagslur Du drømmer om dem begge
Her er jeg, en gammel mand i en tør måned, Lytter til drengen som læser for mig, men jeg venter på regn. Jeg var hverken ved de hede porte Eller kæmpede i den varme regn Eller svingede en huggert, knædybt i marsken, Stukket af fluer, kæmpede jeg. Mit hus er et forfaldent hus, Og jøden på spring i karmen, ejeren, Udklækket på en bodega i Antwerpen, Blistret i Bruxelles, flikket og slikket i London . Geden hoster om natten på marken overfor; Klippe, mos, stenurt, jern, møg. Kvinden orner køkkenet, laver te, Nyser om aftenen, roder i den rimpne rendesten. Jeg er en gammel mand, Et døvet hoved i utætte rum.
Tegn taget for mirakler. „Vi vil gerne se tegn!” Ordet i ordet. ude af stand til at sige et ord, Lå svøbt i mørket. I årets ungdom Kom tigeren kristus.
I fordærvede maj, benved og kastanie, blomstrende judas, Som skal spises, som skal deles, som skal drikkes Under hvisken; af Mister Silvero Med kærlige hænder, i Limoges Som natten lang gik rundt i værelset ved siden af; Af Hakagawa, knælende blandt tizian’er; Af Madame de Tornquist, som skifter lys ud I det mørke rum; Fräulein von Kulp Som vendte sig på gangen, med den ene hånd på døren. Tom- me skytler Væver vinden. Jeg har ingen genfærd, En gammel mand i et utæt hus Under en blæsende kugle.
Efter sådan viden, hvilken tilgivelse? Tænk nu Historien har mange listige passager, skjulte korridorer Og sager, bedrager os med hviskende ambitioner, Leder os ved forfængelighed. Tænk nu Hun giver når vor opmærksomhed er afledt Og det hun giver, gives med så frodig en forvirring At gaven æder bægret op. Giver for sent Det som ingen mere tror, eller hvis de stadig tror, Kun holder i mindet, overvejet lidenskab. Giver for tidligt Til svage hænder, hvad man tror kan undværes Indtil fornægtelsen avler en frygt. Tænk Ikke frygt eller mod kan frelse os. Unaturlige synder Fødes ved vort heltemod. Dyder Påtvinges os ved vore formastelige forbrydelser. Disse tårer er rystet ned fra det vredesbærende træ.
Tigeren springer i det nye år. Os fortærer han. Tænk til sidst At vi ikke har nået fuldbyrdelsen, når jeg Stivner her i et lejet hus. Tænk til sidst At jeg ikke fremlagde dette uden formål Og det skyldes ikke nogen hidselse Fra modsatte djævle. Jeg vil møde dig ærligt vedrørende dette. Jeg som var dit hjerte nær blev fjernet derfra For at tabe skønhed i rædsel, rædsel under afhøring. Jeg har mistet min lidenskab: hvorfor skulle jeg beholde den Når det som bevares må forfalskes? Jeg har mistet synet, lugt, hørelse, smag og følesans: Hvorledes skulle jeg anvende dem ved din nærmere kontakt?
Disse, med tusind mindre overvejelser, Forlænger fortjenesten af deres svale delirium, Hidser membranen, når fornuften er kølnet, Med heftige safter, spreder mangedoblet veksling I vildnis af spejle. Hvad vil edderkoppen gøre, udsætte sit forehavende, vil snudebillen Forhale det? De Bailhache, Fresca, Mrs. Cammel, hvirvlet Hinsides Bjørnens skælvende poter I spaltede atomer. Måge mod vinden, i stormfulde stræder Ved Belle Isle, eller rundede Kap Horn. Hvide fjer i sneen, som Golfen kræver, Og en gammel mand drevet af Passaterne Til et søvnigt hjørne.
Husets lejere, Tanker i en tør hjerne i en tør tid.
- T. S. Eliot.
mvh Simon
|
|
|
|