1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Morn’ fru julegeneralinde..
Her med kun 22 dage igen til lidt spontandans omkring træet, tænkte jeg at du måske overvejer at erhverve dig et par havenisser, evt. som portaler ved indkørslen: https://bergensmagasinet.no/wp-content/uploads/2018/12/Sundt-nissene1-1.jpg
Solide str. de to! ;)
Venner holder jul i Venedig, og man er naturligvis ikke det mindste misundelig, når man spagt mumler at man selv tar nordover, mens man tænker på nattestilheden over kanalernes vande med museet bag, sanset af Ruskin i et vakkert digt (du selv må oversætte), der dog næppe påskønnes rigeligt af nisser flest i den søde juletid, meeen, selv ku’ man velnok gøre en undtagelse, ak ja..:
Et les palais antiques, Et les graves portiques, Et les blancs escaliers Des chevaliers.
Et les ponts, et les rues, Et les mornes statues, Et les golfe mouvant Que tremble au vent Tout se tait
Eller tænk dig, at bruge dec. og jan. til et sted i Sahara og mærke sin egen forsvinden under lyshavet fra oven, mens kameler i baggrunden drømmer om vandnymfer og cisterner fyldt med rislende minder. Vand er alpha & omega ligemeget hvor i verden man nisser rundt, også for små grønlændernisser og store polarbjørne der afventende glor ned i det isnende vandhul i håbet om en sælsom begivenhed. (Så i weekenden en af mine yndlingsfilm, Lawrence of Arabia m. en stjernebesætning af formidable skuespillere).
El sur
Fra en af dine patioer at have set de gamle stjerner, fra den mørke bænk at have set disse spredte lys som min uvidenhed ikke har lært at navngive, endsige ordne i stjernebilleder, at have fornemmet vandets cirkel i den hemmelige cisterne, duften af jasmin og kaprifolium, den sovende fugls stilhed, porthvælvet, fugtigheden – disse ting tilsammen er, muligvis, digtet.
- Borges.
mvh & goherlig dag.. Simon
|
|
|
|