1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Et gomorn’ i natten, RM..
Og med en stråleglans, som kunne være lokaliseret et sted mellem Thomas Mann og Vilhelm Bergsøe, men er sit helt eget morgenlys, en vandring i Venedig 1948 – så opsedasse og på med kaffen, du søvndrukne drys. Der ér noget søvngængeragtigt over dette, en vandring i lige før og øjeblikket, som drømmen i en italiensk vuggelise, så helt vidunderligt:
Daggryets masker
Over piazzaens skakbræt tøver de sidste stjerner. Tårne af lys og lette, slanke løbere omringer de spektrale monarkier. Meningsløse spil, gårdsdagens englekrig!
De stillestående vandes glans hvor små glæder, algegrønne, flyder, en længsels rådne æble, et ansigt søndergnavet af månen, en forhåbnings krøllede minut, alt det som livet ikke fortærer, resterne af utålmodighedens fest.
Den døende slår sine øjne op. Denne flis af lys som bag gardiner våger over den som rallende gør bod er det blik som ser og ikke ser, øjet hvori billederne spejler sig lige før de styrter, den krystalklare afgrund, graven af diamant: spejlet som fortærer spejle.
Olivia, med vandblå dybe øjne , slog kaskadens harpe af glas med hvide hænder på de grønne strenge, nu svømmer hun mod strømmen til sin morgenvågens bred: sengen og tøjbunken, pletterne af fugt på kamrets vægge, den navnløse krop ved hendes side som fremmumler profetier og trusler og forbander det flade loft.
Virkeligheden gaber med sine bagateller, strømmer over med lutter rædsler.
Og den som sidder fanget i egne tanker væver i blinde og trevler det op han har vævet, han kradser sine hår, han leger tankefuld med bogstaverne i sit navn, han spreder dem, men de fremturer i samme galskab, føjer sig stædigt til hans forslidte navn. Han går fra sig selv til sig selv, frem og tilbage, bliver stående midt i sig selv og råber Hvem dér? – og hans spørgsmåls fontæne åbner sin forbløffende blomst og funkler, hvisker i stilken, bøjer sit hoved og synker svimmel sammen til sidst, knækket som sværdet mod muren.
Den unge pige som tæmmer lynnedslaget og kvinden der skødesløst glider ned ad guillotinens skinnende æg; herren som spadserer ned fra månen med en duftende buket af gravskrifter; den frigide kvinde som søvnløs gnider sit køns forslidte flintesten; den rene mand i hvis tinding kongeørnen bygger rede, tvangsforestillingens grådighed med rynkede øjenbryn; træet med otte sammenflettede arme som ramt af kærlighedens lyn antændes og forkuller i flygtige senge; manden begravet i livet med sin smerte; den unge døde pige som prostituerer sig og vender tilbage til sin grav ved første hanegal; offeret som søger efter sin morder; han som har mistet sin krop, han som har mistet sin skygge, han som flygter fra sig selv og han som søger sig selv og forfølger sig selv og aldrig finder sig selv, alle dem, alle de levende døde venter, svævende på øjeblikkets rand. Tiden tøver, dagen svajer ubeslutsomt.
Søvndrukken på sin seng af dynd og vand åbner Venedig sine øjne og mindes: standarter og en høj flugt forvandlet til sten! O druknede glans…! San Marcos bronzeheste galoperer hen over vaklende bygningsværker, iler mørkegrønne ned til vandet og kaster sig i havet, mod Byzans.
Masser af sten og bestyrtelse vakler, men kun et fåtal lever i denne time… Lyset skrider fremad med lange skridt og træder gaben og dødskampe ned. Jubelskrig, stråleskær som sønderriver! Daggryet kaster sin første kniv.
- Octavio Paz, Den voldsomme årstid.
mvh & golørdagmorn’.. Simon.
|
|
|
|