0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Mojn’ RM..
Lidt mer’ Norén til morgensangere i pyjamas:
Måndagen den 1. oktober Snart tis att betale hyren 2.400 kronor o jvartalet, om det inte blir dyrare nu när jordens olja sinar Idag har jag skaffat sömntabletter Mogadon, 5 mg, 1 tablet till natten inringt till apoteket Påfågeln om hörnet Imorgen blir det twå – Det är min matvecka, jag lagar kycklinggryta med vildapelgele När vi dricker portern därtill tänker jag på gamla männen som en gång satt på parkbänkarna, besjunga i en underbar sånd av Paul Simon ”A newspaper blown trough the grass Falls on theround toes On the high shoes Of the old friends. Old friends, The old men Winter Companions Lost in their overcoats” Hur de öppnar flaskan försiktigt som man drar plåstret från ett sår Sitter på parkbänkarna och huttrar med ögon som gamla hästar som drar timmer genom skogen
Jag har somnat framför grammofonen Bix Beiderbecke spelar än och någon sjunger “Just Imagine“ Min hustru, ett jävla namn på något så sälvständigt, står i dörren med naken kropp, hand av regndroppar, rosentörnen, jord, rötter Det är en underbar morgon
Hemmet är höst Stolarna elektriska På borden står skålar av jord Regnet faller Jag har inget minne av verkelig död Hör du mig? Jag skiljer dig från de döde.
*
Livets forlængelighed så vakkert registreret, som et første morgenlys i søen:
Ljuset står bladstilla i trädet där abboren hänger flämtande utan liv
Trasten sjunger ännu där den flugit fast i ljuset
- Lars Norén.
Ja, der har altid været fokus på "nattens digter", og man ka' finde mange tilsvarende exempler, men særlig udgivelsen af den noget særprægede En dramatikers dagbog gjorde sit. For mig er det stadig prosaen samt tidlige og senere digte, der betyder noget.
mvh & ha' en fin dag..;) Simon
|
|
|
|