0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Vitae summa brevis spem nos vetat incohare longam.
They are not long, the weeping and the laughter, Love and desire and hate: I think they have no portion in us after We pass the gate.
They are not long, the days of wine and roses: Out of a misty dream Our path emerges for a while, then closes Within a dream.
- Ernest Dowson.
De älskandes vin
I dag är livet som en dröm och utan sadel, tyg och töm på vinets rygg vi rida fort till feers och till gudars ort.
Likt tvenne änglar burna i en het delirium-fantasi, det fjärran blå vi hinna skall tvärs genom dagningens kristall.
Mjukt vingen av en storm oss bär lik den i våra hjärtan är, rastlöst vi fly, o syster min, i mina drömmars himlar in.
- Dan Andersson.
Ahasverus
Stille lider sommernatten, og det hvide stjernesand rinder bort, mens dagen ulmer langs med nattehimlens rand.
Aftenrødens glemte dagglød ulmer dybt i nattens grund – som en sidste vinrest gløder i en bleggrøn rømers bund.
Ene vandrer jeg ad vejen, syg, med sår af torn og tjørn – ak, hvad ville mine tanker mellem dagens stærke børn!
Jeg var fattig, jeg var fremmed, uden venner, uden ry, alle døre fandt jeg stængt for nattens barn i dagens by.
Og den gamle Ahasverus greb på ny sin vandringsstav, vandred ene ud i natten – dagens stue var for lav.
Vandrer nu, mens dagen ulmer halvkvalt dybt i nattens grund, som en gylden vinrest gløder i en bleggrøn rømers bund.
- Johannes Jørgensen.
Epigram
Il ej for rask med en tjenstfærdig hånd at drage sløret fra din broders øje, – uvidenhed er tit det skjulte bånd, der ene binder ham til livets møje.
- Ludvig Bødtcher Principfaste naboer der mødes over hækken:
Mark Twain opsøgte en dag en af sine naboer og bad om at måtte låne en bog. – Med glæde, sagde naboen. Men jeg må bede Dem om at læse den her; jeg har det princip aldrig at lade mine bøger gå ud af mit bibliotek. Få dage senere ønskede den samme nabo at låne Mark Twains plæneklipper. – Med glæde, svarede forfatteren, men jeg må bede Dem om at bruge den her – det er et af mine principper.
mvh Simon
|
|
|
|