0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Morn’ RM..
Sådan en solskins-forårsdag får jo én til straks verden fremtræder som dagens lyspunkt, at strække sin dovne krop langt udover sengens kanter, åh så lang skroget dog kan blie. Man begynder jo ikke dagen med at synge blues, nej fyd i grisen! Og så alligevel, her én af dem, en af dém der får os til at tænke på endnu et langt skrog, et poetisk snakketøj med noget på sinde: en venlig mand, som desværre ikke fik sin plads i den æblehave han gerne havde set folk drysse omkring i, og dét var synd. Han berører nu alligevel manges læber, ord der kysses, og det var da godt, imens ka’ man så gnaske et af Ritts røde æbler, på vandring i Onkel Dannys fortællinger: CODA: BEGRAVELSES-BLUES
Nej siger jeg Nej Sæt ikke noget gitter op omkring min grav Læg ikke nogen hvidgruset sti op til monumentet og hug ingenting ind i nogen sten Slæb ikke blomster derhen men lad dem stå i jorden Og sæt ingen duer eller ørne op Og lad være med at plapre om at ’hvile i fred’ det ved I jo ikke en kæft om alligevel –
Nej Og lad ingen præst stå og messe over nogen fóret 500 kr.’s kiste Og lad ingen eventuelle pårørende komme i sort og se sørgende ud Og lad mig være fri for fallos’er og kors Men begrav mig i en æblehave Så jeg kommer til at røre jeres læber igen Begrav mig i en æblehave Så jeg kommer til at røre jeres læber igen –
- Dan Turèll.
*
Pigebarn
Hinkende vækst der skruer sig ud af snerleomsorg et net med spraglede planeter over skulderen tilstand før neglelak stilfjern ynde morsende på din exende skygge sjippende i dit svirpende smil indvinder du nye aftantede zoner dit paradisskridt har pirret flisernes brakland dine krydsbolle kildrer urokkelige gavle der gibber af indeklemt duelatter.
*
FILOSOFI
På skovstien stramt snøret af rødder en guldsmed: lineal og pen parat.
En blomsterflue kun en apostrof på den blanke himmel men nok til at guldsmeden foretager en kraftig understregning.
Inde i køligheden prøver svampe at forstå de sorte snegle der gnaver sig gennem deres høje hvide pander
*
LØSNING
Dammen ved aften opløst tid: kvisten og insekter visere og tal færdes endelig frit mellem hverandre. Mosesnegle stiger op til overfladen. Dybets gåder må op og trække vejret.
- Benny Andersen.
mvh & solgod dag Simon
P.s.: endnu et exempel på BA's vidunderlige stemningsbilleder:
Mørkning
Tålmodige telefonpæle holder garn i solnedgangen. Forladte blomster lukker sig for at udgrunde ny honning.
Lys springer frem i et vindu. Straks huler mørket sig om det som hånden om tændstikflammen. Uglen har ikke ro på sig længere. Den må ud og opfylde bange anelser.
|
|
|
|