1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
P.s.:
Apropos Per Højholt, hvis forsvindingsnummer jeg ikke tror en døjt på, idet han om et øjeblik vil observeres sidde og iagttage mossets bevægelse henover bordets glæder, om hvilket han som dansk auricula er en evig kær gæst. Det er bare at slå det ud, øret, så høres både Gitte og alle de andre:
Rødhætte går til scenen
Hyrdetimer er min force, javist, men ikke så små pastoraler som dem i lysthuse og camping- vogne, næe, giv mig nyset ude, mellem tyttebær og revling, under sandbakkens ene eller den strandblomstblå skovfyr, du, eller bævreraspen, det er mig … Milde Moses, der kommer ulven, jeg kender ham på skriften og det brændende lokum – hej, Perdido, tak for brevet og husk nu at næste gang du får skum i mundvigen og braser ud af lupiner er jeg lige i nærheden, du, tæt på, i fåreklæder
*
At voldtage stilheden
Ved indgangen til labyrinten lagde jeg et navn fra mig. Det havde aldrig været mit. Nu har jeg glemt det, men hvis I derude vil mig noget, så råb »kar!«, »kartoffel!«, »koffert!«, »konvo- lut!«, »kedeldragt!«, eller »kaserne!« eller »knap!«, for nu at tage dem med k. Til sidst kommer så også jeg, sgu ikke fordi jeg hedder Kurt, men fordi jeg godt lige vil se hvordan det tager sig ud, tilfældet, når det er overladt helt til sig selv.
Det nøjagtige ord for »jeg« mangler
Da den aldrende digter døde skrev man om ham at han havde sit eget univers. En under- søgelse foretaget af yngre kolleger fastslog da også, at havet i hans bryst nu lå stille som et spejl, at stjernerne i hans øjne var falmede og hjernens galakser for svandt med lynets hast og at det var begyndt at sne i hans venstre øre.
Hvis der kun var 1 solsort tilbage ville dens sang forfalde, uden svar ville den komme i tvivl. Efter en tid ville ingen som hørte den vide at det var en solsort. Hvornår er der ikke flere solsorte tilbage, jvnf. den kinesiske vand- gran, Kristus etc.?
- Per Højholt.
mvh Simon
|
|
|
|