1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Mosedronningen
Jeg lå og ventede mellem tørveflade og mur omkring et gods, mellem lynggroede bakker og glastandet sten.
Min krop var braille for snigende indflydelser: daggryssole famlede sig frem over mit hoved og kølnede mine fødder,
gennem mine stoffer og huder fordøjede vinterens siven mig, de analfabetiske rødder
grublede og døde i mavens og øjenhulernes sammenstyrtninger. Jeg lå og ventede
på grusgulvet, mens min hjerne formørkedes, en krukke rogn gærede under jorden drømme om Østersø-rav. Knuste bær under mine negle, det livsvigtige depot svandt ind i bækkenets krukke.
Mit diadem fik caries, ædelsten faldt mellem tørvene som historiens fundamenter.
Mit skærf var en kort bræ, der rynkede, farvede vævninger og fønisk syarbejde mugnede på mine brysters
bløde moræner. Jeg følte vinterkulden som fjordes snuder mod mine lår –
de gennemblødte fjer, hudernes tunge svøb. Min hovedskal overvintrede i mit hårs våde rede.
Som de røvede. Jeg blev barberet og afklædt af en tørvegravers spade
som tilslørede mig igen og blidt pakkede kulstøv ned mellem stenkamrene ved mit hoved og mine fødder.
Til en adelsmands kone bestak ham. Mit hårs fletning, en slimet navlestreng af mudder, var blevet skåret over
og jeg rejste mig fra den mørke, hakkede knogle, hovedskals-varer, flossede sting, kvaster, små glimt på skrænten.
- Seamus Heaney.
*
Sjovt nok er der kun ganske få digte af Ibsens i skuden her, vistnok tidligt lagt ind af Ole; så her en smuksak men fra Bergliot Ibsens erindringsbog De tre, der viser lidt om mennesket og digteren Henrik Ibsen og gør op med nogle myter, ikke mindst tilbydes man indblik i de smukkeste breve:
Tak
Hendes sorg var de vånder, som knudret min sti, hendes lykke de ånder som bar mig forbi.
Hendes hjem er her ude på frihedens hav, hvor digterens skude kan spejle sig af.
Hendes slægt er de skiftende skikkelsers rad, som skrider med viftende flag i mit kvad.
Hendes må er at tænde mit syn i glød, så ingen fik kjende hvo hjælpen bød.
Dog just for hun venter ej tak engang, jeg digter og prenter en takkens sang.
mvh Simon
|
|
|
|