0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej i aftenstunden, Simon
Fra de Spredte digte som en hyldest til Benny Ordvender
Døden er ikke hvad den har været
Jeg kan se det for mig bag mig og lidt til højre afsides nærvær nærtstående fravær kommende afskeder med elskede venner umistelige mistede vordende genfærd kister og urner åbnede grave hænder knuger hænder tårer møder tårer famlende efter ord afmagt får magt magt over ord thi pudsig nok er den døde sjældent død men er stille sovet ind har fået fred har vi mistet er gået bort faret hen er taget fra os er draget i forvejen
Derfor lov mig kære nulevende og medlevende Jeg beder jer så mindeligt: Når turen kommer til mig gør det ikke værre for mig end det i forvejen er Vis respekt for min respekt for sproget fortæl vidt og bredt når den tid kommer min tid (det jager ikke) at jeg er d-ø-d: DØD og jeg vil være jer evigt taknemmelig
Fremtidsdrøm
Bittesmå oldebørn bygger rede i mine flyveklare ører Børnebørn på vandring baner sig vej gennem buskkadser på min brystsavanne når lige inden solnedgang frem til min konvekse navle som tilfældigvis eller er det mon helt tilfældigt? falder sammen med verdens ditto
Længere sydpå når vi til Mamre Lund (til den tid muligvis Mimre Lund hvor familiens ældste medlem fortrøstningsfuldt tror på kødets opstandelse og det evige kærtegn.
Erindring om Lysebu
Højt over storbyens sjap og jag i frostklar ro tæt på universet ligger du vidtskuende Lysebu Tømret af tillid funderet på fremtid bygget af broderhånd ligger du vidtfavnende Lysebu
Med lange ganges snørklede stængler blomstrende op i det åbne rum hvor nordiske venner modes i lys ligger du vidtbringende Lysebu
Ry Højskole 100 år
Under alt for store jyske skyer på bredden af en bred beslutsom å langt fra verdenskortets største byer blir øjnene runde og ordene små. Fuglen borer næbbet gennem vinden og åen gisper når en ørred slår. Solens gløder ætser dig på kinden mens blæsten fra vesten forvirrer dit hår.
Krydret duft fra lilla højderygge. En åre skramler med sin åretold. Træet ser forbavset på sin skygge og du har det hele på nærmeste hold. Stærke lærker stejler foran solen i kanten af en lille vågen by. Mellem åbne træer ligger skolen som år efter år lever op til sit ry.
Folk og ord og verdenshjørner mødes. Hver udbredt fordom sættes her på spil. Tanker springer ud og sange fødes. Du indser hvor vigtigt det er du er til. Dagligt undergraves Janteloven. Her lærer du at synde mod dens bud. Husk: Dit mindreværd er helt i skoven. Du skylder os andre at folde dig ud.
Barske byger stryger over egnen som åbner sig for dagens verdensdåb. Blanke tage smiler gennem regnen og regnbuen maler et flerfarvet håb. Stil dig under Jyllands klodeskyer så ser du hvad det er du står og ser: Langt fra verdenskortets største byer forstår du at verden begynder lige her.
Benny Andersen
Eftertanker i taknemmelighed RoseMarie
|
|
|
|