0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s.:
Jeg måtte tygge Jordens hjerte igennem et par gange, trods det at jeg huskede temmelig meget fra år tilbage, men den fortjener genlæsning, som de mange fine digte fra hans hånd. På mærkværdig vis gør hans erindringer én så godt tilpas, bl.a. fortællingen om hans første møde med Martin A. Hansen, der viser lidt om personen man sidder overfor, med bogen i hånden, integriteten, der må ha' varet livet ud, da mennesker nok ikke ændrer sig så radikalt, i den alt for korte levetid. Og så er der jo det ved gode digtere, at de altid er så gavmilde med henvisninger til forfattere der optog dem, hvormed man kastes ud i en fortids tankefrugter. Jeg blev aldrig klar over, om du fik læst den?
Apropos de gode digtere:
Kvindemagt
Der kom en kone flyvende Hun var vred over at manden havde overmandet kvinden og Himmelguden taget jorden fra Moder Jord. Jeg gav hende ret.
Men hun mente at jeg således havde giver hende ret over mig. Da jeg nægtede hende den ret, sagde hun at jeg var bange. Jeg sagde at jeg sikkert var en tøsedreng og at hun var min overmand.
*
Sproglig indsats
Først tar vi højde for det. Så må vi ha fod på det og ha det op og stå. Så skal vi op på mærkerne. Men så bør vi køre med lav profil.
*
Sluttelig disse strofer - måske også fordi der på Trosfrihed findes et morsomt exempel på, hvorledes begreber kan savne sin reference -, for der fandtes næppe en sprogkunstner som denne, der når lejligheden bød sig ku' vende tigeren på hovedet:
At have og at være
Vi sidder i vore ejerlejligheder og skriver: det drejer sig ikke om at have, men om at være, ikke om at have lejligheder, men om at have lejlighed til at være.
Vi der er noget sidder og skriver: det drejer sig ikke om at være noget, men om at være. Og hvad kan man så være (om ikke noget) andet end sig selv.
At være sig selv - det betyder hos os: at være alene, at være fri for de andre. Vi kan også være os selv, hvis vi ikke er for mange, men vi kan ikke alle være os selv: sproget er ikke indstillet på det, vi er det heller ikke.
Men sproget tillader os om ikke at være noget sammen, så dog at være noget for hinanden og at have noget sammen. Det var måske det vi skulle have bedre lejlighed - eller have bedre lejligheder? - til?
- Villy Sørensen.
mvh Simon
|
|
|
|