0
registrerede
143
gæster og
1441
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s.
... her i denne forårsnat sidst i april, der næsten er ved at blive morgen. Om lidt lander i den skønne grønne maj, og nu skal der synges, tralles og nynnes fra det grønne og Den Blå:
Jeg vælger mig april! i den det gamle falder, i den det ny får fæste. Det volder lidt rabalder, dog fred er ej det bedste, men at man noget vil!
Jeg vælger mig april, fordi den stormer, fejer, fordi den smiler, smelter, fordi den evner ejer, fordi den kræfter vælter, i den bli'r somren til!
Bjørnstjerne Bjørnson
Kom, maj, du søde, milde! Gør skoven atter grøn, og lad ved bæk og kilde violen blomstre skøn. Hvor ville jeg dog gerne, at jeg igen den så! Ak, kære maj, hvor gerne igen i marken gå.
Om vintren kan man have vel mangt et tidsfordriv. Man kan i sneen trave, å ja, et lystigt liv. Har leg af mange arter, især ved juletid, vel også kanefarter på landet hid og did.
Men når sig lærker svinge mod sky med lifligt slag, på engen om at springe det er en anden sag! Men nu min kæphest rolig i krogen hist må stå, thi uden for vor bolig man kan for søl ej gå.
Du derfor smukt dig skynde, kom, kære maj, o kom, at snart vi kan begynde på marken vor springom. Men frem for alt du mange violer tage med, og nattergalesange og kukkeren tag med!
C. A. Overbeck
Se, det summer af sol over engen, honningbien vil fylde sin kurv, og der pusles ved bordet og sengen af den fattigste sisken og spurv; og der jubles hele dagen; men mod kvælden bli'r alting så tyst, våren synger sin sang, det er sagen, og mit hjerte bli'r voks i mit bryst. Der er sølvklang i maj-bækkens vove, gyldent skær gennem aftenen lang, hver en grøft bliver blomstrende skove langs den kornrige bølgende vang: disse bølger, oh, de stiger med min sjæl over solskyens rand rundt i verden er dejlige riger, ingen vår som en maj i vort land.
Holger Drachmann
God morgen og god søndag :)) RoseMarie
|
|
|
|