0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Ord der fortaber sig i gudedrømme og helvedesangst, som hinder mod død, og membraner til drømme:
Plads til ord
Små slag Man kan ikke få alt Hvem tænker sig en rosengård Hvem tænker sig en rødkindet børnehave Guds åsyn, vægtløshed og orgasmer Kvinder i knop, folkedanse og viktualieforretninger Hvem sagde frihed for frygt, everlasting, godmorgen Der er tale om et mindre onde, så langt er det kommet Selv skrækken en sen nat om vinteren når alle andre sover Svedende sommerbjerge, ene, rør, gran, gyvel Entropi, samliv på trods, sår og tomme skaller, små slag Freden hedder også Simon, Arthur Sylvester, Leana, Alphonse Sanchez Den er også forkludret kærlighed og forfaldne veksler Drømme om noget andet og en sovende søns energiske profil Flimrende billeder af en stor by, blind handling og hensigt Den store ro er lige om hjørnet, freden er uro En slags fredelig krig, så langt er det kommet Pulsslag indtil videremer eller mindre slæbende Åndedrag, mer eller mindre hivende, små slag Plads til ord som „davs” „møjunge” „kys” „hold kæft” eller „idag” En slags liv, indtil videre Bordet og sengen i en forrykt verden Begrænsede muligheder I en forpestet verden Frem for ingen
- Ivan Malinovski.
Atter tilbage i Ålborg, med den mærkelige følelse af fremmedhed i det vante, og Sonja der trods alle forholdsregler alligevel fik hjertet til at pulsere, fik Morten Nielsen nok set en særlig stjerne ud – denne vidunderlige poet:
Aftenens stjerne
Kølige Striber af Aar, Nord for den Jord, hvor jeg gaar, kom den med Mørket, der kom, Aftenens Stjerne mod Nord. Ude i Himlen, men nær, duver den ind i mit Blik, blir til en Rytme, der blindt følger en Rytme af Skridt.
Gennem den tidlige Nats Muldlugt og Lugten af Løv, ude fra Mørket, der faldt ind om den Jord, der er alt, synker den ned over mig, blir den en Rytme, der støt følges med Pulsslagenes Rytme, svingende roligt og rødt.
Vejene strækker sig ud under det blinkende graa, langs med en Efteraarshæk løb mine Drengeaar væk. Nu er jeg hjemme igen – Aarstidens smuldrende Lugt mødes med Sky’r i en bristende Skal om den faldende Frugt.
Gyngende faldet et Lys ind over Øjnenes Vej, ser en bevægelse dér, mødes med Rytmen af dig. Stjernen. Og du. Og mit Liv – klar falder Rytmen, og hed, er som et Lysskær omkring det, der er Hemmelighed.
- Morten Nielsen.
Nu vi er der:
Strandbillede
Forladtheds strand hvor alt er graat, og blankt og oliet vand uden vinde den tomme vej til andre kyster.
Slimede alger gror paa vandbunden, grøngraa og brune, og der ligger dynger af raadnende tang paa stranden.
Her paa livets glemte sted staar skyerne stille, og sorte skyggefugle peger med spidse næb paa stedets øde,
mens deres hæse struber skratter mod strandens tørre, tomme baade.
Ole Sarvig.
mvh Simon
|
|
|
|