0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Den yngre fyrst Andersens fodspor i den hvide morgenstund, som til kaffe hos Spillemand Benny sammen med Fjodor uden sit j:
Babelstårnet
Kafka og Dostojevski som vred min ungdom af led og lave tør jeg endnu ikke læse igen. Også Edith Södergran må vente lidt med det lysner snart for Sophus Claussen. Blicher og gamle Andersen, jer er jeg nu vendt tilbage til, og læser med nye halvgamle øjne, fatter hvor virkelig fiktionen er i forhold til virkeligheden. Og så alle dem, jeg gik udenom, fordi jeg følte at tidspunktet ikke var det rette for mig endnu (og senere blev det måske forpasset) plus alle de nye bøger du store kineser! Hvorfor blir jeg selv ved med at genopbygge Babelstårnet af bøger? Dels for at blive læst. Dels for at skrive mig frem til hvad jeg nu tør læse.
*
Spillemand
Når jeg spiller er jeg ikke en anden men noget andet tom for alt andet end musik Det er ikke min smerte eller lykke I hører den forsvinder ved første anslag Det er musikken der benytter sig af at jeg rører ved den Hvor er musikken – i mine fingre og nerver? i noderne? i klaveret? i mit hoved? Jeg ved det ikke nu Jeg ved det kun når jeg spiller og ingen forklaring behøver tom gør jeg plads for musikken.
*
Livet er smart og højt
En tændstik blusser op i verdensrummet belyser kort et ansigt før den slukkes. I mørket mødes hænder berører kort hinanden før de stivner. Ord sendes ud. Nogle få når frem til et øre huskes muligvis en tid. Målt på langs er livet kort men lodret målt uendeligt en dirrende fiber i dødens muskel. Kys med det samme før kysset rammer et kranium. Snart er du ingen men nu har du læber og tændstikker.
- Benny Andersen.
mvh & go’morgen Simon
|
|
|
|