0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej Simon
Tak for natlige ord&toner ... og billeder, der førte til smil :))
Jeg har siddet og hygget mig lidt med Otto Gelsted i lænestolen, ja, det var nu mest hans digte, og han er heller ikke uden humor. Hør blot til hans Bøn m.m.
Kære Gud, vil du ikke nok lade den Tand, jeg har knækket. gro ud igen. For dig er det kun en ringe Ting. Jeg ved jo, at hvis jeg slog Hovedet af en Kammerat med et Sværd, og du vilde, at det skulde gro fast igen, saa vilde det flyve op og sætte sig paa hans Skuldre!
Jeg taler saa daarligt uden Tanden, og alle mine Kammerater har alle deres Tænder, saa naar jeg kommer i Skolen, er det ligesom at have Hul i Bukserne. Du behøver jo ikke at lade den vokse ud med det samme, Du kan lade den gro ud lidt efter lidt saa ingen mærker det.
Tilgiv mig, kære Gud, at jeg igen har været oppe at slaas med min Søster. Men hun kaldte mig Snotfink, og det vil jeg ikke finde mig i.
Hjælp ogsaa du mig, helligste Gudsmoder, Jomfru Maria!
Over de blaa Marker, hvor Stjernerne blomstrer, rider et Tog i skinnende Rustninger, et Tog af lanseførende Mænd. De rider saa stille under de brogede Vimpler. Unge Ansigter ser frem under svære Hjelme - blodløse, med strenge og kantede Træk andre med hede øjne og Kinder duggede af Sødme - lyslokkede, sorte, stridhaarede Mænd et langt smalt Tog. Saa mange forskellige Ansigter, ens kun i deres Ungdom og Alvor! Det er den døde Ungdoms Tog, de altfor unge døde.
Tøvende standser Togets Fører. En grøn Erindring strejfer hans Hjerte - Lugten af Foraarets nymalede Stakitter,
Vej dine farver mod hinanden, til deres Brusen er så klar og samlet som Lysets Hvidhed.
Prøv dine toner, til deres Samklang er så ren og mægtig som Altings Stilhed.
Lad alle Længsler storme mod dit Hjerte, til du er rolig som Orkanene Centrum.
Som Kloder slutter sig til Kloder, skal Broder finde Vej til Broder paa vores Stjernefnug. Da er det værd at se mod Gryet og mod en Dag, der ler fornyet i Sol og Dug.
Godt at dagen ler fornyet, også her på en grålig dag midt i februar ... og om bare to uger træder vi ind over tærsklen til den første forårsmåned for at blive givet et forår i knop og udspring. :))
Dagens bedste hilsner til dig RoseMarie
|
|
|
|