0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej RM...
Mens bevingede venner trykker sig i våde træer, fjerner vi ”fisk” svømmehud i stearinlysets skær, alt imens stråler solen på havet foroven – igrunden ville man ha større forståelse for tilbedelsen af Zeus, der smager lidt mere af fisk end af kristusser.. ;)
Nå, jeg må ellers sige du kommer tideligt ud af fjerene, men morgenstunden er jo også herlig, og desuden arbejder mange mennesker også bedst på det tidspunkt, hvor hjernen er veludhvilet og kaffen smager bedst. Tak for fine strofer, hvortil jeg næsten må anbefale lidt til natbordet: Antikt ideal & Båge och lyra (1912) af Vilhelm Ekelund. Det er prosa, men om flere af de store digtere, derudover er hans græske buket m.m. enestående – bare som lidt til skæret fra stearinlysets..;) Har du apropos læst Joh. V. Jensens Kongens Fald & Himmerlandshistorier, der omend på en anden vis er lige så betagende som Sandemoses Kjørkelvik-historier, men uden sammenligning var Joh. V. Jensen vist også Sandemose til stor hjælp.
Og for nu at blive ved Schade, men forsvinde mellem byger i tid og sted:
I Skoven
Der danser usynlige kvinder eller er det måske børn? i den jublende skov herinde. Jeg hører dem synge, toget går, stationen forsvinder, ja det er vår, vår! som det hedder på dansk.
Det betyder, at træerne blir grønne, og at den gamle heks ved kilden snuser til luften. Hun føler unge mænds dille som elektrisk strøm i sin mave – „der er kvælende skønt i min have”.
*
I universitetets frokoststue
Her sidder jeg og Josefsen med lange hår, mens gadelygter rundt i verdens tændes. – Her svinder tid og rum som kaffen i en kop, mens livets aftenblade langsomt vendes.
- Schade.
mvh Simon
|
|
|
|