1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1470
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej i natten
Den evige latter, et essay af Frederik Dessau, er min lytning denne nat:
http://den2radio.dk/udsendelser/den-evige-latter-et-essay-af-frederik-dessau-1/
Noget at leve op til
Jeg tæller ikke ligefrem mine døde noterer mig bare, at tallet stiger støt men hvad er døde tal mod sprældøde venner jeg har ikke noget imod de døde nogle af mine bedste venner er døde det påfaldende er blot deres usvækket livskraft modsat adskillige nulevende som er mere døde end levende jeg kender flere uafdøde som keder mig til døde mens de rigtige døde de professionelle har det med at gå igen på uventede tidspunkter blander sig i alt sætter skub i en kedelig samtale får syrener til at blomstre midt om vinteren kalder latter frem under en tandudtrækning kalder vrede frem under en blodfattig TV-reklame får en til at læse en bog igen som man ellers har svoret aldrig at ville læse mere minder en om at Limfjorden er til at man har oplevet ufattelige nordlys visse gespenster har smukke bryster en mørk og gylden latter andre er noget ved musikken for tiden har man et gengangerband bestående af harmonika og guitar trommer og tenorsax violin og cello plus hele to bassister de spiller en slags fusionsmusik Jazz og Mozart sømandsvalse og reggae Carl Nielsen med afrobeat jeg frygter ikke de døde jeg frygter mere de levende som godt kan tage livsmodet fra mig men de døde gir mig oplevelser for livet åh hvad var livet uden jer mine utrættelige vejledere i hvor levende livet kan være og så swinger det oven i købet dog må jeg passe en smule på de står altid og mangler en pianist og dér står jeg altså af.
Benny Andersen
Latter – siger du – latter! du tror der er nogen, som ler. Snarere er det en perlesnor, som drypper, hvor ingen ser, mange, små hoppende perler på et himmelblåt gulv af glas, hvor sydende flammer flænser i mørket omkring et palads.
Å – jeg må sige dig – lyde! man tror, at det ligger og ler; men lytter man – du - i en sommernat, så er det som noget sker. Som hopper der mange små perler i bølgeblå, pludrende hop i spidsen for andre perler i en endeløs traskende trop. Lyde – du er som lanterner, der går i en nat forbi - grønne og røde – en perlesnor i en dryppende melodi; men midt i lydenes latterglimt og midt i lydenes gøgl den lyd af en uset tærnings sodbløde fald mod fløjl. Den lyd – du af tærningers tyste fald i en bundløs nat, hvor tærningeøjne tælles, og skæbner leger tagfat - den lyd er den eneste latter – du - som ligger et sted og ler - ler som en bristet perlesnor, der drypper , hvor ingen ser.
Nis Petersen
Smilende i natten RoseMarie
|
|
|
|