1
registreret
(1 usynlig),
64
gæster og
936
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s.: Lidt Halfdansk lune, har man tit brug for, bl.a. for at udholde lunefulde politikere og andre skærmplanter, men grundlæggende til bevarelse af sit gode humør – apropos nytåret i Thors festsal:
Noget om elektricitet
Jeg sidder i stuen og hører de vældige brag, når Thor med sin bukkespand kører på udhusets tag, og ser, hvordan uvejret trækker elektriske runer i rummet om ensomme flækker og sognekommuner.
Først klipper et lyn silhuetter i himlens kardus. Så kommer en torden og sætter sig tungt på vort hus. Den slipper en lyd, så det knager i murværk og planker og kalkpudset hænger i flager på vildvinens ranker.
Så lyder der dråbemusik fra den ormædte kål, og lynild går ind i mit blik som en glødende nål. Min søn, som kan li at forfærde familjen, betror den med skingrende stemme: Nu er det faen lyneme torden!
Så buldrer og brager det atter, som foer der en jet herned, hvor min sælsomme datter går rundt med kasket og hvisker forvirret og hektisk i døren til haven, at hun vist er blevet elektrisk på bunden af maven.
Fjernt brummer en bjørn, og en drage spyr ild i nordvest. Men dagen er kommet tilbage med solskin og blæst. Og ungerne traver ad stier, hvor pytterne blinker og leger, at naboens kvier er røgede skinker.
*
Samme har man for Hr. Andersen, der med sol i øjet jo hævder, at nogen altså griner af hans sorte humør:
Bordbøn
Giv mig i dag mit brød at smøre. Blødt og strengt skal mødes i mine hænder og smørets solskin overvælde brødets mørke. Lad mig røre ved det vi lever af, brunt brød, gul smør, kærlighed.
*
MEN
Men her er også det må vi ikke glemme kun vi der har set det kan give det viddere de lyse nætter de mørke nætter og alle dagene gratis fuglesang en bunke småfrøer der går i land og flere blomster end der er knaphuller til en ung pige der har en sort plet på kinden sikkert uden at vide det og man ved ikke hvordan man skal sige det til hende og så snakker hun uden videre udenlandsk man får lyst til at tage hende med på en færge men gør det ikke fordi man som regel skal noget andet først så man nøjes med at omtale pletten som hun fjerner med lidt spyt på en snip man synker sit eget mundvand og går langt ind i reservatet med flere fløjt på læben i minuttet.
- Benny Andersen.
mvh Nissen.
|
|
|
|