1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Nu sneen atter forsøger at lægge sig i små bløde dyner, er det godt at ta’ på café i Schades blik, her fyldt med liv og kærlighed – nærmest på nissevis:
På en café i Assens
I Assens var der vådt og tomt og koldt, og som et stykke sæbe, der glider ud af hånden, når man trykker – steg den gyldne måne spejlblank op af havet – – se derude, rund og fristende som om den blinkede til mig alene lå, dens kugle sølv-glitreende på vandet, svævende, som Kristus, på de våde bølger – og en lille skonnert, sort som kul, gled glimtende forbi, imedens vi i fryd og lykke lo til „ham” og „hende” over bordet i den tomme sorte, mørke, triste, kolde, mugne, sure, fattige café, hvor vi sad i elskovslyst – blank steg den måne, strømme løb, og over havet holdt du dit vinglas op – og under bordet, i mørket, lå, din anden hånd i min, og vilde af begær lod vi den sejle, den lille skonnert, imod fjerne mål og sofaen, vi sad på, gyngede som havet under os, da vi sagde „skål”
*
I vinterens hjerte
Jeg ligger syg i en seng og drømmer om en lille eng, for vinterens iskolde vind slår gennem vinduesrevnen herind.
O gid vi lå skælvende sammen i mørket – nu oser flammen fra petroleumslampens skårede glas – og ensomt knager min mugne madras.
*
Naturkatastrofe
Fyret står ved Vesterhavets kyst, flænger natten over havets bryst. Og utroligt ånder under silke dine bryster som Maria Rilke.
Drømmer om en mand der tog om dem nu i eftermiddags klokken fem. Og som land af havet stiger op flænger du nu silken af din krop.
*
Lykke
Skyer går over hor, begravelse, lykke, sødme – jeg får kaffe med piskefløde. – Hendes søde kind må rødme.
Lysedugen skælver ved de blotte knæ – min cigaret rødmer og falder ud af munden.
- Jens August Schade.
mvh Simon
|
|
|
|