0
registrerede
20
gæster og
1436
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s. Her lidt fra Eeva Kilpi, hendes så levende linjer om livet og kærligheden – erindringerne står stadig og venter, livet under en vinterkrig, bestemt ingen kærlig alliance, snarere stivnede indtryk, det har krævet en poet af dén dimension af optø:
Og hvad venter jeg af livet? Oplevelser: Glæde og moralske problemer.
Kærlighed: en revolution i mennesket.
Kærligheden er menneskets mest elastiske dimension. Den er som en vagina. Den tilpasser sig stort som småt.
Naturen beklager ikke.
*
Fra en poesibog
I templet for godhed blæser skønhedens vind. I kærlighedens græs hvil dig en stund.
*
Jeg er blot en episode i mit liv som alt andet, ægteskab, mænd også børn. Jeg ville gerne vende tilbage til den enhed jeg i begyndelsen fødtes til.
Om man havde vidst dette: at alt er episoder, mellemspil, at ingenting er definitivt … Og hvad så?
*
Ved din side vågner jeg og ser hvordan morgensolen forgylder dine bogreoler fra gulv til loft og pludselig ved jeg ikke mere hvem jeg elsker: dig eller dine bøger.
Elskede, vær modig og kend mig, sæt pris på denne bekendelse.
*
Din duft i mig i mange dage, i mange dage elsker jeg mig selv.
*
Så: Skønheden findes. Kærligheden findes. Glæden er til.
Alle I der lider under verdens elendighed, tag dem i forsvar!
*
Næppe havde han nået at sige: „Nu mangler der bare jordbær” før jeg løb om bag huset og fra et tilgroet hjørne plukkede en håndfuld små forvildede bær inden han var færdig med sin yoghurt; de var friskmodnede. Tag vare på dine ord, sagde jeg, alt fuldbyrdes nu.
Og han tog vare.
*
Tænk, sagde han netop da jeg var sikker, vi passer sammen.
Ja, sagde han. Å, at vi mødtes!
Resten husker jeg.
- Eeva Kilpi, En sang om kærlighed, 1982.
mvh Simon Ups! Måske Bill Evans Minha, passer stemninger i billederne? : https://www.youtube.com/watch?v=t4hVmTz9zhE
|
|
|
|