1
registreret Arne Thomsen
79
gæster og
114
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s.: meget apropos tiden og tidsskiftet der igen står for døren, et par trin Schade tog ind i menneskets univers på Hviids’; ja måske ér der ingen jul på Hviids uden tanken om Schade og andre store digtere:
I HVIIDS VINSTUE
Den tid den tid – det tog så mange år da jeg kom ned til jorden for at se de mange gale mennesker hos „Hviid”.
Vi drak Absinth – så lysegrøn som skoven og som tudser, Campari som åndeløse kys og røde trusser.
Velsignet blev den gyldne øl af bordets vennetale – det var som blev den båret ind på vingen af en svale.
Den unge pige blev en sky nedsteget til min hånd – indflettet her i byens ånd en sløjfe i dens hår.
Og bænken gyngede så småt ved kærlighedens fødsel vi sad som en elefant på universets kant.
Og jeg sad der med englevagt: en pige på hver side – fra Hviids Vinstue i sin pragt så jeg et tæppe glide. –
Den hyldede kontorchef han var slet ingen ulv. Den sne der føg ud fra hans sko var stjernetågers gulv. –
Og brølet fra en malers mund som kæmpedampskibstuden – det var jo blot en lille hund der drømte lidt på puden. –
Den finske pige som for mig i skjul trak kjolen op så smukt helt op til brystets top – var ingen vilddyr-tøjte
men blot en lille fløjte med huller til at blæse i en lille skumringsmelodi om elskovstrylleri.
Og damerne i tudse-grøn og horelysten silkedragt som slimet mudder om dem lagt – de var et åndepust
i skovens dragt så lysegrøn – en liderlig og underskøn dybt åndede erotisk bøn – en telefonisk stønnen
fra Paradis i deres bryst om på den anden side af himmelrummet tæt herved – og til den store evighed.
En symfoni af fjerde og femte dimension. – En stønnen til Guds ære fra mindst en million
i kærlighedens sfære.
- Jens August Schade.
At drikke en glögg fyldt med schnøpz i Hviids efter en tur i kulden i det omkringliggende, er stadig en del af julen for mange, og vældig hyggeligt – selv om det godt ka’ ende på Parnas, efter man har mistet sine bowser på Skindbuksen!
mvh Simon Ups! take a bite of them apples: https://www.youtube.com/watch?v=BoSpkQz4jXo
|
|
|
|