0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Under så ubestemmelig blå en himmel, må man simpelthen slukke nyhederne, der ligesom politikerne hopper op og ned og kalder det for udvikling. Det er i disse morgenkaffestunder, over en himmelsk smøg, at man ka’ få brug for at stemme i med Svante:
Længsel efter Sverige
Her står jeg at stirrer mod Sveriges kyst og længes mod højere bjerge. Mit hjerte tripper og basker af lyst til at ta med den første færge og glemme alt det onde i lyse birkelunde hvor unge piger ler … men jeg må blive her
for ellers blir jeg søsyg
Det er som at se det forjættede land der flyder med fuldfede priser, hvor tiden næppe har mistet sin tand og hvor folk synger Bellman-viser med tyttebær i munde i lyse birkelunde mens jeg må blive her som bolværkspassagér
for ellers blir jeg søsyg
Jeg står i et lille neurotisk land beboet af smilende gale. De svenske kan meget som vi ikke kan og de holder sig tappert neutrale og er så kernesunde i lyse birkelunde og sprudler af ide’r mens jeg må visne her
for ellers blir jeg søsyg.
Min aske skal sendes til Sveriges land og spredes for samtlige vinde så jeg blir båret fra strand til strand ja, måske vil jeg endelig finde et sted hvor jeg kan bunde i lyse birkelunde … men indtil dette sker må jeg vel leve her
for ellers blir jeg søsyg.
*
Til vinteren
Hybenrød sol flimrer aflangt ud på den ridsede isflage. Tilfrosset snot under drengenæser. Luft så spids at man ku rense negle med den. Af og til hænger vejrtrækningen fast som i en lynlås. Skøjteløbere lige i hælene på sig selv. Lange blå skygger drejer som gigantiske urvisere. Hver gang et par skøjter overhaler skøjteløberen mærkes et lydløst bump i isen. Hårdt vand på denne årstid. Fjerne gjaldende råb lyder ganske nær. Der må være verdenshjørner lige i nærheden. En pige kommer strygende fra baggrundsprik til fuldvoksen på få sekunder på en lydløs skøjte med den anden strakt bagud ansigtet langt foran højrøde kinder salig kyssemund øjnene vidtåbne og nu helt nær Så drejer hun lynsnart om et verdenshjørne og væk Men selv uden skøjter nåede man at opfatte at dette var lykken: sand så kort den varer.
*
Til efteråret
Det blæser op træerne dunker hinanden i ryggen og hoster rustne blade op. Sokkerne blir længere og tykkere. Det varme vand blir hurtigere koldt. Fugle samles for at vise hvad de dur til og undgå gigt. Nogle folk graver stadig kartofler op andre gifttromler. Hvis skovlen ikke eksisterede måtte man opfinde den. Det siges vi er for mange mennesker på jorden men har man spurgt hver enkelt? Hun siger af og til: „Jeg ku æde dig!” men svarer ikke når jeg spør: „Er det sandt?”
*
Til Sommeren
En sommerfugl flyver gennem byen. Det tar nok flere timer og den kan ikke engang tillade sig at svede. Så vi andre må ikke klage.
På torvet står der et mægtigt træ med en skygge så fed og kold som en blåhval men så langt når jeg nok aldrig. Jeg sidder ved et af de små borde i udkanten har drukket et stort glas iskold limonade.
Fire isterninger ligger tilbage i glasset og selv om jeg ved jeg på forhånd har tabt gir jeg mig til at rafle med solen for at vise at mennesket er ukueligt.
- Benny Andersen.
mvh Nissen
|
|
|
|