1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1470
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej RM..
Ja den er, og i den anledning skal du her få lidt smukt og sjovt fra Kaj Munk (mindeudgaven 1949):
Den første sne
Den første Sne, aah, kom og se, den er begyndt at falde. Af Tø og Kulde blød og fin i Eventyrets Drømmelin den klæder alt og alle.
Den sorte Skov, der dødningesov, af Stormen ildehandlet den vaagner i et kærtegnsskælv og kender næppe nok sig selv, vidunderligt forvandlet.
Den Vinterdag saa kort og spag sig lægger hen at slumre. Og aldrig har jeg vidst det, før Snetæppet faldt for Dagens Dør, at det saa tyst kan skumre.
Aah, Dulmefred! jeg knæler ned for en usynlig Krybbe, og fjernt som i en hellig Krypt jeg hører Skovens Træer dybt med milde Taarer dryppe.
*
Vandgang
Lille Kaj har drillet Tantes Hønseflok, indtil den kalkunske krigeriske Kok rød i Kammen svor paa: ˶Saa, nu er det nok.˝
Paa tilbagetog da Kaj lidt ilsomt kom. Bag ham stod en Balje, og den var ikke tom. Før end man gaar baglæns, bør man se sig om.
- Kaj Munk.
mvh Simon P.s.: Også på Kaj Munks tid undrede man sig over bankerne: Man undres over nøden i banker, og deres faktiske svar, ja, hvad skal de dog gøre med alle pengene, de har?
Ja, sikke en synddag..;) Ups! Koncerten nupper jeg senere, netop dén slags er jo det rene nyd, og må ha' sin egen tid..;)
|
|
|
|