0
registrerede
79
gæster og
134
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s.
Halfdan får også lige ordet med sine Tosserier til et skævt smil :))
Noget om filosofie
"Tanken er troens forklæde". B.H. Spirella
"Klarheden er en mose for dødsdømte elefanter". Ukendt bornholmsk mystiker
Mærkeligt er livet blevet. Mærkelig er jorden hvor mange tusind folk har levet gennem mange tusind år. Underligt hvad man har nået. Underligt hvad man har set, lært glemt og misforstået på vor rullende planet.
Når man tænker på hvor mange mennesker man selv har kendt og hvor mange hundred gange samme hændelse er hændt under kloder som har drejet forårsgrønt til sommergult, undrer man sig over meget som er dunkelt, glemt og skjult.
Hvad er livet? Er det livet vi har levet på akkord? Er det livet er det givet vi har levet livet bort. Er det døden vi fornemmer når vi hører hjærtet slå, er det klart at det vi glemmer er lidt trist at huske på.
Den slags tanker kommer ganske af sig selv og kræver ord, når man prøver på at granske hvad man tænker når man tror. For man tror jo på en måde hvad man tror på, det er klart, selvom livet er en gåde af en ganske særlig art.
Skal man løse de problemer er det tvivlsomt om man kan, hvis man sværger til systemer der går over ens forstand. Thi forstanden er jo roden på det træ hvis frugter hang som en himmel over floden hvor vi sad som børn engang.
Men selv børn i moden alder kan ta fejl og savne svar når det sker at frugten falder fra en gren som intet bar. For den bar jo intet, grenen, som på trods af vækstens lov gød sin tomhed over plænen hvor de voksne lå og sov.
Troen er en gammel traver som blev ramt af tvivlens spat. Nietzche, Marx og Schopenhauer har vor tid forlængst forladt. Skal vi tro på troens spejle når de standser vores kval, må vi standse tvivlens plejle i apokalypsens dal.
Træt af spiritus og kvinder sidder man en skønne dag med en tro som helt forsvinder under tankens brede bag. Kun den tvivl der sad som enke efter troen som gik bort evner endnu helt at tænke systematisk, klart og kort.
Å mit livs Filosofie! Du, hvis bryst har næret Kant! Du, som jeg engang skal die langt fra verdens fjas og tant! Skænk mig af din rige kilde tankens sødme, troens salt. Lad mig atter blive lille og omsider rumme alt!
|
|
|
|