1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Go'morn' RM..
Ja, denne herlige Benny Andersen, der for nogle år siden endda oversattes til kinesisk - hvad kineseren syntes om de lune danske kragetæer er derimod stadig lidt af gåde... Men tænk et marked at bevæge sig ud eller ind på, at berejse; det er det rene russisk at forstå kinesisk, alligevel gætter jeg på at masser af kinesiske børn har rumsteret med præcis samme lege og fantasier som børn over resten af verden, at de efter lektielæsning og hjemmearbejdet, har sejlet på selvbyggede pramme og dyrket små hushold af levende organismer i store syltetøjsglas, der hvis de blev opdaget forvistes til haven, men hvor især larverne næppe virkede særlig tiltrækkende på pigerne, eller mødrene:
SYLTNINGENS POETIK
Som dreng holdt jeg larver holdt af dem syltede en under besættelsen plukkede af hækken en larve en flot fed flerfarvet ligustersværmerlarve med sort krumt horn i enden puttede den i et syltetøjsglas med et forråd af ligusterblade lukkede til med perforeret pergamentpapir men i stedet for at æde løs blev den stille de fine farver den vrikkende fedme blev pakket ind og gemt væk i en livløs og farveløs puppe.
Jeg anbragte glasset bagerst i spisekammeret efteråret gik vinteren gik den blev glemt der var andet at tænke på Hitler og Rommel med Eisenhower og Montgomery rykkede foråret nærmere en forårsdag råbte mor En mus en mus der er en mus i spisekammeret du må fjerne den straks En flaprende lyd fra bunden af skabet et vingefang større end syltetøjsglasset en skønhed der krævede universet faderstolt slap jeg min unge ligustersværmer ud i lyset bare vent snart får du både mørket at se og alle de stjerner du har fortjent
Nu gammel og forældreløs tyr jeg ofte til samme metode sylter fede ubevingede digte i mørke skuffer i månedsvis savner min mor vikarierer for hende lytter forventningsfuld skrækslagen til den varslende flapren fra glemslens mørke der melder at befrielsen er nær at digtet nu er på vingerne
Tak for musen Mor.
*
FATA MORGANA
kridtets fødselsskrig 1 + 1 er sted i branket tavleørken prisgivet knastør solsvamp spinkle blege alligevel vendt mod forjættet facit at ganges som luftspejling palmer oase eller divideres tæt sammenslynget skiftevis skygge for hinanden love hinanden at undgå nedværdigende subtraktion eller opløftning i anden eller impotens så hellere bryde op i logaritmebør og drage til alle talegne ligningsstrøg stifte bekendtskab med nomadeprocenter og fastboende decimaler holde en mente over dåben holde en nykonfirmeret brækbrøk for panden være forlovere for to der har fundet en fællesnævner bestyrke gamle kvotienter i troen på et sesam og ansigt til ansigt med den omsider dyngvåde svamp at fastholde at een og een er eet
- Benny Andersen
mvh & god weekend - sir jeg, med jordmorkaffen på hæld..;) Simon
|
|
|
|